TRRAACE
71

La Lettre Electronique de TRRAACE
TRRAACE Electronic Newsletter

N° 150 -31/12/2011
TRRAACE :
TOUTES LES RESSOURCES POUR LES RADIOS AFRICAINES ASSOCIATIVES COMMUNAUTAIRES ET
EDUCATIVES

TRACKING RESOURCES FOR RADIOS IN AFRICA AT THE BENEFIT OF THE ASSOCIATIVE
COMMUNITY AND EDUCATIVE RADIO STATIONS

ToDOS 0S RECURSOS PARA AS RADIOS ASSOCIATIVAS EN AFRICA ASSIM CEMO COMUNITARIAS
E EDUCATIVAS

HTTP:/ /WWW.MEDIAFRICA.NET
Table des matieres / Table of content

RESOUICES / RESSOUICES «uuuumtiunnnsnnnassrsssrss s s s s s sna s sra s ra s o0 s eSS S RN SRR RS SR RS S RN RRRRR RN RRRR SRS 2
New Training Guide: “Responsible Media Coverage of Elections”..........cccoiviiiiiiiiiiiinnnnns 2
Nouveau Guide d’Apprentissage « Pour une couverture médiatique responsable des
L= 1Tt o[ o T PP 3

Nouvelles/NeWs/NOtIiCIias tuuuiirminnmminmremrs s snsssns s s s s srsssasssnsssssasssasssansssnssnnssnnnnnn 3
Kenya: KBC staff demand 500% Py FMSE ...vuiuiuiniiieieieieeeineneeaeeeeaerererasnnneneneneneenes 5
Ivory Coast: Ivorian media regulatory body bans private radios from covering poll......... 5
Kenya: Kenyan state-owned Metro FM to undergo transformation, focus on women ....... 6
Africa: Trace Africa will launch local FM radio SO0N ......o.viiiiiiiiiiiiiii e 6
World/Afrique du Sud: Statement to COP17 by AMARC ....c.iiiiiiiiiiii i 7
Mauritania: Mauritanian state- run radio, television transformed to limited company ...... 7
Sudan: Sudan justice minister dismisses criminal case against radio ............cccoevieininnnn. 8
Sudan/Netherlands: Court Closes Case Related to Radio Dabanga.............cocoevviiennnnnn. 8
Gambia: Unique FM, GCAA Launch Airport Express Product .........ccccviviiiiiiiiiiiiiiienene, 8
Rwanda: Karongi Community Radio GOes Off Ail......vveiiiiiiiiiiiiiiiiiieie e neeens 9
South Africa: Exciting On-Air Moves At 94.5 Kfm and 567 Capetalk ..........ccoovvvvniiinninnnn. 9
Ghana: New Radio Station for Ho Municipality .......ccooviiiiiiiiii e 10
Rwanda: Radio bringing change in Rwanda...........coooiiiiiiii e 10
Zimbabwe: Debate in parliament exposes broadcasting authority...........ccoovveviiiiinnnn. 11
DRCongo: Radio Station Shuttered, Four Journalists in Custody .........ccooviiviiiiiiiinnnnnne, 11
Zimbabwe: Community Radio Backs MPs in Bid to Dissolve BAZ.........c.cocviiiiiiiininennns 11
Nigeria: Rahama Radio GM, Five Others ReSIgN.......ccvviiiiiiiiiiiiiiii e 12
South Africa: 2oceansvibe Radio Announces Highest Monthly Listenership.................... 12
Burundi: Three questions to Radio Publique Africaine manager Eric Manirakiza ............. 13
Zimbabwe: Zimbabwe writer condemns ZANU-PF's monopoly on broadcasting industry .13
Eritrea/Ethiopia: Eritrean state radio jammed, Ethiopia suspected............cccocvvvinennnnne. 14
Award: Media for Liberty Award Open ..o e 14
Zimbabwe/England: SW Radio Africa reach 10 years of broadcasts..............ccvvieininennn. 14
Africa: AMARC Africa to Hold First Capacity Building Conference in Dakar..................... 15
South Sudan: Youth Storm a Catholic Radio Demanding Expulsion of All Expatriate Radio
] - i PPN 15
Sudan: Vice - President and Minister of Information to Address Celebration of National
2T o= o [or= 1] w1 [« 1R 16
Mozambique: Government Praises Community Radios ........cooviiiiiiiiiiiiiiiiiiieieeeens 16
Sudan: Radio Tamazuj begins test transmissions to Sudan.........ccvevieiiiiiiiii e, 17
Burundi: RFI Reporter Faces '"Terrorism' Trial.......ocoovieiiiiiiiiiiii e 17

Nigeria: Our AM Programmes Transferred to FM Channel - MD, Kaduna Radio .............. 17



TRRAACE — E-BULLETIN 150 2

DRCongo: JED calls for High Council for Broadcasting and Communications to be dissolved

.......................................................................................................................... 18
South Sudan: Good News Radio Resumes Broadcasting .........ccvviiiiiiiiiiiiniiiiiinenes 19
Nouvelles en francais
Cote d'Ivoire: Georges Tai Benson animateur/médias - Notre objectif - Former des
= F= LU = 0 o 19
Monde/Afrique du Sud: Déclaration au COP17 de I'AMARC.......ccoviiiiiiiiiniiieieieeieneneans 19
Afrique: Récompense pour la correspondante de RNW .......ccvviiiiiiiiiieririiiieneneneeaeenn 20
Ressource: Prix Media pour [a Liberté OUVEIt 1. ..icciuiiiiiiiii i e eas 21
Angola: Journaliste de la radio nationale remporte la 5éme édition du prix provincial..... 21
Cote d'Ivoire: RTI - Un nouveau DG en janvier 2012 .....coiiiiiiiiiiiiiiiii i s e sneeaens 21
Sénégal: Inauguration de la radio communautaire Mbour FM.........ccoovviiiiiiiiiiineeeenes 21
RDC: Maniema : Une radio communautaire fermée, et quatre de ses journalistes arrétés

.......................................................................................................................... 22
Mali: La radio Belekan de Kati @ I'NONNEUN .....civiiiiiiiii e 23
Cote d’Ivoire : Radio Bouaké, bientot la reprise du SErviCe ......cccveveivrviiiiiiiieeieieneennnnes 23
Burundi: Trois questions a Eric Manirakiza, directeur de la Radio Publique Africaine....... 23
RDC: Maniema - Les quatre journalistes arrétés a Kabambare libérés............cccevvvenennns 23
DRCongo: RDC : les médias SoUS SUNVEIIANCE.......vuiiveieiiirieiiiiiiiree e e e e eneneneens 24
Sénégal: Le DG de la RTS se réjouit de la 'splendeur retrouvée' de la station de
4 T« 1811 Tl o oY ol PP 24
RDC: Fermeture de la radio VERITAS de Kabinda .......c.coviiiiiiiiiiiiinin e 25
Afrique: AMARC Afrique tiendra sa premiére conférence de construction des capacités a
=] -] PP 25
RDC: La RTNC est-elle devenue un média de la haine ? S'interroge le CERII................. 25
Angola: Pose de la premiere pierre pour la construction d'une radio a Bailundo............. 26
Sénégal: Meilleur reportage radio 2011 : Jokko fm récompensée ........cccvvvveeeverenennnnnnes 26
RDC: Lever de la mesure de suspension de la Radio Veritas de Kabinda....................... 27
Burundi: Ouverture du procés de Hassan Ruvakuki, correspondant de Rfi Swahili.......... 27
RDC: JED en appelle a la dissolution du CSAC........ciuiiiiiiiiiii i e aneae e 27
Cote d'Ivoire: Apres dix ans de silence, Radio Bouaké émet de nouveau ...........cccuvvene. 29
RDC: La Rtdk déplore I'attaque de ses installation par des hommes armés ................... 30
Burundi: Le procés de Hassan Ruvukaki, correspondant de Rfi Swahili, reporté............. 30
Cameroun: Une nouvelle radio dans la région de I'Adamaoua ........cccovvveveiiiininienennnnnnes 31

RESOURCES / RESSOURCES

NEw TRAINING GUIDE: “"RESPONSIBLE MEDIA COVERAGE OF ELECTIONS”

http://www.radiopeaceafrica.org/index.cfm?lang=en&context id=3&context=manuals

RFPA presents its new training guide: “Responsible Media Coverage of Elections”

The electoral process currently going on in the Democratic Republic of Congo (DRC) shows once
again that elections correspond to periods of heightened media coverage and reporting. Elections
are inherently divisive by their competitive nature. With each political party wanting to lead the
institutions in a country, these processes are often wrought with competitive language, rising
tensions, and occasions of political violence, sometimes even leading to violent conflict. As the
media is the primary channel for these dynamics, the role of journalists is particularly crucial
during the election process.

RFPA is thus proud to present its new Training Guide, “Responsible Media Coverage of Elections.”

This Guide is designed for journalists covering elections, particularly in situations of extreme
tensions or post-conflict reconstruction. It draws on examples from the African continent, but can
applied anywhere in the world for responsible journalism. It aims to encourage good journalistic
practices during the pre-election, election, and post-election periods in order to limit the risks of
conflict that can arise during this period. It gathers both theoretical aspects and more pragmatic
elements, including media synergy strategies. The Guide provides journalists with essential tools to

© Mediafrica.Net 2011 31/12/2011



http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5331
http://www.radiopeaceafrica.org/index.cfm?lang=en&context_id=3&context=manuals

TRRAACE — E-BULLETIN 150 3

cover elections responsibly and to contribute to the strengthening of democracy and the promotion
of peace in the countries in which they work.

This new Training Guide is based on election reporting and related activities that Search for
Common Ground has conducted in Burundi, Guinea, Cote d'Ivoire, the DRC, Liberia, and Sierra
Leone.To download this resource, visit the RFPA website.

Source: RFPA Update, 12 Dec. 2011

NoOUVEAU GUIDE D’APPRENTISSAGE « POUR UNE COUVERTURE MEDIATIQUE
RESPONSABLE DES ELECTIONS

http://www.radiopeaceafrica.org/index.cfm?lang=fr&context id=3&context=manuals

RFPA présente son nouveau Guide d’Apprentissage « Pour une couverture médiatique responsable
des élections »

Le processus électoral actuellement en cours en République Démocratique du Congo (RDC) montre
une fois de plus que les élections correspondent a des moments de forte activité dans les medias.
De par leur nature compétitive, les élections sont des moments propices a la division. Ayant
comme finalité le renouveélement des institutions démocratiques d’un pays, ce sont des périodes de
transition au cours desquelles des rivalités s’expriment, des tensions surgissent, conduisant parfois
a des conflits plus ou moins violents. Les médias étant souvent le relai de ces dynamiques, le role
du journaliste est particuli€rement crucial au cours d’un processus électoral.

Ce Guide a été concu pour les journalistes qui sont amenés a couvrir des élections, notamment
dans des situations d’extrémes tensions ou des situations de post-conflit. Il se base sur des
exemples en provenance du continent africain, mais peut étre utilisé par les professionnels des
meédias du monde entier. Il vise a encourager la bonne pratique journalistique en période
préélectorale, électorale et postélectorale pour limiter les risques de conflits qui pourraient surgir
au cours ou a l'issue d’une élection. Il regroupe a la fois des aspects théoriques et des éléments
plus pratiques, comme comment organiser une synergie des médias. Ce Guide offre donc aux
journalistes des outils essentiels pour couvrir de maniére responsable les échéances électorales et
contribuer a renforcer la démocratie et a promouvoir la paix dans les pays ou ils travaillent.

Ce nouveau Guide d’Apprentissage est basé sur les activités que Search for Common Ground a
menées en lien avec les élections au Burundi, en Guinée, en Cote d’Ivoire, au Libéria, en RDC et en
Sierra Leone.

Pour télécharger cette ressource, visitez le lien de cette nouvelles.

Source: Radio for Peacebuilding Africa, Bulletin, 12 déc. 2012

NOUVELLES/NEWS/NOTICIAS

(Posted from 09/12/2011 to 31/12/2011)

Africa: AMARC Africa to Hold First Capacity Building Conference in Dakar..................... 15
Africa: Trace Africa will launch local FM radio SOON ......c.viiiiiiiiiiiiiii e 6
Afrique: AMARC Afrique tiendra sa premiére conférence de construction des capacités a

D= ] -] PP 25
Afrique: Récompense pour la correspondante de RNW ......cocvviiiiiiiiniiiiiiiiiineneneeeeaeees 20
Angola: Journaliste de la radio nationale remporte la 5éme édition du prix provincial..... 21
Angola: Pose de la premiére pierre pour la construction d'une radio a Bailundo............. 26
Award: Media for Liberty AWard OPeN ......ccocieieieieiiiii e e 14
Burundi: Le procés de Hassan Ruvukaki, correspondant de Rfi Swahili, reporté............. 30
Burundi: Ouverture du procés de Hassan Ruvakuki, correspondant de Rfi Swahili.......... 27
Burundi: RFI Reporter Faces 'Terrorism' Trial.......ccovieiiiiiiiiiiii e 17
Burundi: Three questions to Radio Publique Africaine manager Eric Manirakiza ............. 13
Burundi: Trois questions a Eric Manirakiza, directeur de la Radio Publique Africaine....... 23
Cameroun: Une nouvelle radio dans la région de I'Adamaoua ........cccevvviveiiiininneninnnnnnes 31
Cote d’'Ivoire : Radio Bouaké, bient6t la reprise du SErviCe ......cocvevviiiiiiiiiiiiiineeeaennn, 23
Céte d'Ivoire: Apres dix ans de silence, Radio Bouaké émet de nouveau ................c..... 29

© Mediafrica.Net 2011 31/12/2011



http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5307
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5307
http://www.radiopeaceafrica.org/index.cfm?lang=fr&context_id=3&context=manuals

TRRAACE — E-BULLETIN 150 4

Cote d'Ivoire: Georges Tai Benson animateur/médias - Notre objectif - Former des

= F= LU = 0 19
Cote d'Ivoire: RTI - Un nouveau DG en janvier 2012 .......cocoviiiiiiiiniiiiiinie e 21
DRCongo: JED calls for High Council for Broadcasting and Communications to be dissolved
.......................................................................................................................... 18
DRCongo: Radio Station Shuttered, Four Journalists in Custody .........ccvvvvivviiiiiiinnennen 11
DRCongo: RDC : les médias SOUS SUIVEIlIAaNCE.......uiuiiiiiiiiiii e eas 24
Eritrea/Ethiopia: Eritrean state radio jammed, Ethiopia suspected..........cccvvvviiininnnnne. 14
Gambia: Unique FM, GCAA Launch Airport Express Product ........c.ccviiiiiiiiiiiiciiciecenn, 8
Ghana: New Radio Station for HO MUnicipality .......c.oeviiiiiiii e 10
Ivory Coast: Ivorian media regulatory body bans private radios from covering poll......... 5
Kenya: KBC staff demand 500% Pay MiSE .iuiiuiiiiiiiiiiiiiiiie et sieeat s aneaae s eerneaeenan 5
Kenya: Kenyan state-owned Metro FM to undergo transformation, focus on women ....... 6
Mali: La radio Bélékan de Kati @ I'NONNEUN .....c.cuiiiiiiiii e 23
Mauritania: Mauritanian state- run radio, television transformed to limited company ...... 7
Monde/Afrique du Sud: Déclaration au COP17 de I'AMARC .......ccoviiiiiiiiiniieieieeieneneans 19
Mozambique: Government Praises Community Radios .......ccoviiiiiiiiiiiiiiiiieeeee 16
Nigeria: Our AM Programmes Transferred to FM Channel - MD, Kaduna Radio .............. 17
Nigeria: Rahama Radio GM, Five Others ReSIgN.......cvvviiiiiiiiiiiiiiii i srneseneeenes 12
RDC: Fermeture de la radio VERITAS de Kabinda .......c.cviiiiiiiiiiiinin e 25
RDC: JED en appelle a la dissolution du CSAC.......cciuiiiiiiiiiiiiiiie e aneaeeas 27
RDC: La Rtdk déplore I'attaque de ses installation par des hommes armés ................... 30
RDC: La RTNC est-elle devenue un média de la haine ? S'interroge le CERII................. 25
RDC: Lever de la mesure de suspension de la Radio Veritas de Kabinda....................... 27
RDC: Maniema - Les quatre journalistes arrétés a Kabambare libérés............cccceuvenenen. 23
RDC: Maniema : Une radio communautaire fermée, et quatre de ses journalistes arrétés
.......................................................................................................................... 22
Ressource: Prix Media pour [a Liberté OUVEIt 1......cciuiiiiiiiii i eas 21
Rwanda: Karongi Community Radio GOES Off Ail.....ccveieieieieiiiiiiiiirrer e eeenes 9
Rwanda: Radio bringing change in Rwanda..........ccoiviiiiiiiiiii e 10
Sénégal: Inauguration de la radio communautaire Mbour FM.......cocoiviiiiiiiiiiiiinenieane, 21
Sénégal: Le DG de la RTS se réjouit de la 'splendeur retrouvée' de la station de

b4 [« 1811 T/ o oY clur PP PP 24
Sénégal: Meilleur reportage radio 2011 : Jokko fm récompensée .........ccvevvevveieninnnnnnes 26
South Africa: 2oceansvibe Radio Announces Highest Monthly Listenership.................... 12
South Africa: Exciting On-Air Moves At 94.5 Kfm and 567 Capetalk ...........coooveiiiennnnnnn. 9
South Sudan: Good News Radio Resumes Broadcasting .......cvcevvviiiiiieiniiinniiiinienaennns 19
South Sudan: Youth Storm a Catholic Radio Demanding Expulsion of All Expatriate Radio
5] = | 15
Sudan/Netherlands: Court Closes Case Related to Radio Dabanga.............c.cocvvienninenn. 8
Sudan: Radio Tamazuj begins test transmissions to Sudan..........ccoovviiiiiiiiiiiceenes 17
Sudan: Sudan justice minister dismisses criminal case against radio .............cccoevieininnnn. 8
Sudan: Vice - President and Minister of Information to Address Celebration of National

] oY= (o= 1] u ] o T PP 16
World/Afrique du Sud: Statement to COP17 by AMARC .....coiiiiiiiiiiiii e 7
Zimbabwe/England: SW Radio Africa reach 10 years of broadcasts..............ccvvieininnnn. 14
Zimbabwe: Community Radio Backs MPs in Bid to Dissolve BAZ...........ccceviiiiiiiininennns 11
Zimbabwe: Debate in parliament exposes broadcasting authority...........ccoovveiiiiiinnn. 11

Zimbabwe: Zimbabwe writer condemns ZANU-PF's monopoly on broadcasting industry .13

© Mediafrica.Net 2011 31/12/2011



TRRAACE — E-BULLETIN 150 5

NeWsS (Les nouvelles en francais suivent p. 21)

NEWS FROM : 2011-12-09 [EN]

Kenya: KBC staff demand 500% pay rise

http://blogs.rnw.nl/medianetwork/kenya-kbc-staff-demand-500-pay-rise

The Kenya Broadcasting Corporation (KBC) today became the latest public institution in Kenya to
face a strike threat over poor remuneration and working conditions. In a petition signed by 252
workers addressed to Parliament, the Information and Communication Ministry, KBC’s Managing
Director and the Prime Minister’s Office, the KBC staff said they want the government to give them
a 500 percent pay rise.

Source: capitalfm.co.ke quoted by Media network Blog Radio Netherlands, 8 Dec. 2011

NEWS FROM : 2011-12-09 [EN]

Ivory Coast: Ivorian media regulatory body bans private radios from
covering poll

We have now come to news about the legislative elections. But before then, here are some
communiques.

The High Audiovisual Communication Authority, HACA, and the Ivorian Radio and Television
Company [RTI] met today, 5 December 2011, to discuss the media coverage of the legislative
elections by the public service media. After this meeting, the High Audiovisual Communication
Authority, the regulatory body of the audiovisual communication sector, expresses satisfaction with
the programmes concerning the legislative elections broadcast since 27 November 2011 and the
airtime accorded to each candidate in the six electoral constituencies where the RTI has been
reporting.

The High Audiovisual Communication Authority actively encourages the officials of the RTI to
ensure a professional treatment of information, particularly at this period of campaigning of the
legislative elections by ensuring respect for the principles of balanced reporting, equity and equality
among all the candidates of the same constituency in their reports.

Here is another communique: For several months now, we have been receiving several complaints
denouncing the activities of the officials of some local radio stations. These complaints are
becoming more numerous and more precise since the start of the legislative electoral campaigns.
The High Audiovisual Communication Authority recalls that according to law, no local radio is
allowed to cover the legislative elections.

The High Audiovisual Communication Authority recalls that insults, personal attacks, as well as
other acts of incitation capable of creating a climate of tension are reasons for the withdrawal of
permits.

The High Audiovisual Communication Authority remains actively informed of these dossiers and will
apply the envisaged sanctions in case of a second offence.

Here is the third and last communique: Since the official opening of the electoral campaign for the
legislative elections, the High Audiovisual Communication Authority has noted that some non-
commercial private radio stations, namely the local radio stations, have been opening their stations
to candidates and political formations for campaigning.

The High Audiovisual Communication Authority makes it a point to recall that an operator of a local
radio station is prohibited from producing and broadcasting political programmes, whether or not
these are paid for.

This provision is reaffirmed by the High Audiovisual Communication Authority in accordance with
the regulations relative to the management of the media at this electoral period.

The High Audiovisual Communication Authority makes it a point to draw the attention of the
operators of such radio stations that measures have been taken to ensure the access of the
candidates and political formations to the audiovisual media.

Similarly, the High Audiovisual Communication Authority urges local radio stations that carry out
campaigns for some candidates for the legislative elections to stop every production, programming,
and broadcast of programmes concerning the media coverage of the campaigns.

All those who go against these measures expose themselves to the punishments envisage by law
and these punishments can go as far as purely and simply withdrawing their frequencies.

Source: Television Ivoirienne (Abidjan), in French, 5 Dec. 2011; translated and quoted by BBC
Monitoring 9 Dec. 2011

© Mediafrica.Net 2011 31/12/2011



http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5297
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/kenya-kbc-staff-demand-500-pay-rise
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5299
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5299

TRRAACE — E-BULLETIN 150 6

NEWS FROM : 2011-12-09 [EN]

Kenya: Kenyan state-owned Metro FM to undergo transformation, focus
on women

http://www.nation.co.ke

Let's be honest, the glory days of Kenyan radio are behind us. What we have now is pure
experimenting based on research and market forces. Segmentation is the in-thing today.

The market has been segmented into tiny parts based on sex, age, tribe and social status. Of
course there are many other segments but these are some of the main ones.

This segmentation is the reason you have many stations playing almost exclusively one genre of
music. This, if you ask those in the know, is because it helps in direct marketing since the audience
you attract is the target audience that the corporate client wants to reach.

But there is a problem; it does not seem to be working. Only a handful radio stations are making
money despite every station with an FM tag on it trying to carve their own niche.

Look at [state-owned] Metro FM. It used to play exclusively reggae, one of the most popular
genres of music the world over. But it stopped playing reggae after it emerged to be a loss making
venture and they are about to try something different under a different name.

From this week, Metro becomes Venus FM and will be targeting exclusively women. Now, here's the
thing; it is not that reggae has no audience or it only appeals to those in the lower-income bracket.
No, music is just but one aspect in the whole sphere.

Segmentation will not work if your presenters are weak. Let's just get that out there. You can play
reggae or riddims like Uptown Radio but you will still not appeal to the people who love and listen
to that kind of music.

You see, ask those in the know, corporates do not want a spot on radio any more, they want
engagement. Someone who will yap about their products on their show and get the audience to
interact with the brand or product.

Now, that is not about the music, it is about your presenters. If they cannot do it, it does not
matter whether you present porn; people will still not listen to you.

Metro and these other stations can rebrand all they want. If they don't have presenters who can
engage the audience, they are not helping their cause.

I have a strong feeling that Kenyan radio needs to go back circa 1998-2002 when everyone played
on a level field and what mattered was how you engaged and appealed to your audience.

Morning Breakfast radio played soul and other classics mostly targeted to the mature audiences
going to work. After that, they would go young since that is the time most young people probably
got up or started their activities if they weren't at school.

Afternoons were a joy on radio for those who loved hip hop and as the mature audiences left work
for their homes, the music would change and get more mature before going all sentimental at night
when lovers expressed their undying love on radio.

I believe that format needs to be returned and of course well managed with better presenters who
talk sense and not sex.

If you look at the people who used to be on radio back then, you will realize they have largely
stayed true to that era. Maina Kageni, Caroline Mutoko, Cess Mutungi, Bill Odidi and the rest.
These newbies who have no content are the ones killing radio.

That brief moment between songs is what is making me, as a listener, switch off.

Source: Daily Nation website (Nairobi), 8 Dec. 2011; quoted by BBC Monitoring 9 Dec. 2011

NEWS FROM : 2011-12-09 [EN]

Africa: Trace Africa will launch local FM radio soon

http://www.balancingact-africa.com/news/broadcast/issue-no119/top-story/trace-africa-will-ra/bc
Trace Africa will raise the profile of African music and company set to launch local FM radio stations
soon - Interview

Trace Africa joins Channel O and MTV Base Africa in offering Africans the chance to see their own
music on TV. Trace is going through a growth spurt with Trace Urban, Trace Tropical and Trace
Sports expanding its brand, both in Africa and elsewhere. But Trace Africa will also raise the profile
of the continent’s music globally. Balancing Act Senior Analyst Sylvain Beletre talks to Nadeige
Tubiana, VP Africa at Trace on the new channel's deployment and how Africans can benefit from it.
[...]

Q. What are your upcoming projects at Trace?

A. There are many. We have for example signed with CFI to produce a 26' TV magazine focused on
'the best of Trace’. Trace Stars will be distributed throughout Africa pretty soon. It should be
available on national TV channels in Burkina Faso, Madagascar, DRC, Cameroon and more
countries in a very next future.We will also launch radio stations, TRACE FM in several countries on

© Mediafrica.Net 2011 31/12/2011


http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5300
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5300
http://www.nation.co.ke/
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5301
http://www.balancingact-africa.com/news/broadcast/issue-no119/top-story/trace-africa-will-ra/bc

TRRAACE — E-BULLETIN 150 7

the continent.
Full interview and source: Balancing Act, Issue 119, 9 Dec. 2011

NEWS FROM : 2011-12-09 [EN]
World/Afrique du Sud: Statement to COP17 by AMARC

We, as community broadcasters, are acutely aware that dominant patterns of production and
consumption are causing environmental devastation, resource depletion and extinction of species.
The benefits of development are not shared equitably and the gap between rich and poor is
widening. Injustice, poverty, ignorance and violence are to be found everywhere, and cause great
suffering to people and to the natural environment. In treating information as a commodity and not
as a right of peoples, the mainstream media pay more attention to short term gain and the
interests of the powerful. Thus, the environmental agenda has been reduced to the fatalities and
catastrophes when in reality the environmental crisis is also the moral crisis of an economic system
and of our political and social institutions.

We believe it is necessary to reaffirm the social responsibility of the media to act in the public
interest and to defend the most vulnerable and we encourage community media to promote
environmentally sustainable development.

We commit ourselves to:

* Uphold the right of everyone to receive clear and timely information on environmental issues,
and on development plans that may affect us, or in which we have an interest.

* Adopt the climate change agenda so that communities we work with in different parts of the
world have quality information that enables them to take more effective action and to demand to
those in power to adopt policies in order to mitigate the causes of climate change.

* Strengthen the standards of environmental reporting and build the capacity of environmental
communicators at local and community level.

* Support civil society at local, regional and global levels, and promote the participation of all
individuals and organizations in decision making that affects their lives and livelihoods.

* Protect and exercise the right to freedom of opinion, expression, association and dissent to
rethink new, more just, more equitable and more sustainable models of development.

* Strengthen local communities’ capacity to take care of our environment.

* Adopt best practices in our own activities with respect to environmental management and
promote a carbon neutral community media sector.

We note:

* a perceived lack of action by first world countries to act constructively and concisely on
implementing the decisions made during the conferences on climate change.

* an increase in natural disasters as a result of a lack of action.

* an increase of the vulnerability of island countries.

* a lack of commitment of the international aid to victims of natural disasters and climate change.
* a lack of resources to fund the role of community media in public education; disaster
management and emergency information to support to communities that are victims of natural
disasters and climate change.

We call on governments as well as international and multilateral organizations:

* to promote the existence and development of community media that serve those populations
most excluded from development and those most affected by the consequences of climate change;
* to establish mechanisms and adequate economic investment for local community media to realize
their full potential in order to build informed societies that are conscious of the need to implement
local actions to mitigate the global phenomenon of climate change.

Likewise we call on the nations of the world to rethink the current development model which is the
leading cause of climate change, and to establish new economic, political, social and ethical
systems that improve the distribution of wealth and assure a more rational and sustainable use of
natural resources and protect indigenous people, local and rural communities.

World Association of Community Radio Broadcasters (AMARC), Durban, South Africa, December 8,
2011

Source: AMARC International Secretrait, Communiqué, 8 Dec. 2011

NEWS FROM : 2011-12-11 [EN]
Mauritania: Mauritanian state- run radio, television transformed to
limited company

The Mauritanian radio and television public companies have been transformed to a limited company
called Mauritanian Radio and Mauritanian TV respectively.
The decision was taken following two draft decrees which were discussed and adopted on

© Mediafrica.Net 2011 31/12/2011


http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5303
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5304
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5304

TRRAACE — E-BULLETIN 150 8

Wednesday, 7 December, by the Council of Ministers.

The two draft decrees aimed to streamline the legal and institutional framework of the two
institutions to conform with the new context of liberalization of the sector in a way which takes into
consideration the rights of citizens to information and free expression while playing the role of
vehicle of development in our country.

Source: Al-Akhbar website, in Arabic 9 Dec. 2011. quoted by BBC Monitoring 10 Dec. 2011

NEWS FROM : 2011-12-11 [EN]

Sudan: Sudan justice minister dismisses criminal case against radio

The minister of justice, Muhammad Bushara Dusa, issued Thursday [8 December] a decision
dismissing the criminal case pertinent to Dabanga Radio, and taking all necessary measures to end
the case and release the accused persons.

Speaking to SUNA, the minister said that the decision came in implementation of the president of
the republic's directives to expand freedoms and pardon journalists accused of issues of public
interest as part of the state's policies toward peace and unity.

The Sudanese Journalists Union has lauded the decision of the minister of justice to release
journalist Ja'far al-Sabaki who was accused in the case.

Source: Suna news agency website (Khartoum), 8 Dec 11; quoted by BBC Monitoring 10 Dec. 2011

NEWS FROM : 2011-12-15 [EN]

Sudan/Netherlands: Court Closes Case Related to Radio Dabanga

http://allafrica.com/stories/201112141212.html

The Court of Khartoum, headed by Judge Abdel Moneim Selim in a final hearing session today
officially closed the case related to seven Darfuri's accused of collaboration with Radio Dabanga.
The decision of the Minister of Justice to drop all charges against Abdelrahman Adam, Jafar Sabki
and Kawthar Haq in accordance with the presidential decree issued by president Al Bashir during
EID, was read out and implemented by the Court. Following the closing of the case, the judge
ordered the return of confiscated equipment such as computers, as well as money.

Defence lawyer Mohammed Abdullah Duma announced to Radio Dabanga, "the official closing of
the case was fair and just."

Source: Radio Dabanga (Hilversum), 14 Dec. 2011; quoted and distributed by allAfrica.com

NEWS FROM : 2011-12-15 [EN]

Gambia: Unique FM, GCAA Launch Airport Express Product

http://allafrica.com/stories/201112140864.html

Unique FM and the Gambia Civil Aviation Authority (GCAA) Tuesday launched for the first time, an
express air and online product dubbed "Airport Express" at a ceremony held at the Airport Terminal
Building in Yundum.

The launching came as the radio station signed a memorandum of understanding (MOU) with the
national aviation authority some years ago. The product seeks to complement the efforts of GCAA
by giving information both on air and online air flight takeoffs, cancellations and schedules
amongst others. The product will also avail travelers the opportunity to be acquainted with vital
information about their travel schedules.

Shortly after launching the product, Lamin Manga, the proprietor of Unique FM said it was initiated
to give essential information to air travelers and the general public about air flight issues. He said
the product will go even beyond The Gambia as it will be on both air and online.

Manga said the launching of the product is a fulfillment of the promise the radio station made to
Gambians by providing easier access to vital travel information.

"After operation for four years today, we are proud to launch the product,” he further stated,
adding that there are many products Unique FM has in the pipeline.

Fansu Bojang, the director general of GCAA expressed his institution's delight with the launching of
the product. He said he has no doubt it will be immensely beneficial to air travelers, bearing in
mind the radio station's leadership level and professionalism.

On GCAA's part, Bojang assured of a closer collaboration and hoped that the relationship between
the two institutions will be something that will flourish forever.

Source : The Daily Observer (Banjul) 14 Dec. 2011; quoted and distributed by allAfrica.com

© Mediafrica.Net 2011 31/12/2011


http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5305
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5312
http://allafrica.com/stories/201112141212.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5315
http://allafrica.com/stories/201112140864.html

TRRAACE — E-BULLETIN 150 9

NEWS FROM : 2011-12-15 [EN]

Rwanda: Karongi Community Radio Goes Off Air

http://allafrica.com/stories/201112140329.html

Rwanda Information Office (ORINFOR) on Monday switched off a community radio station in
Karongi District because of alleged delay in acquiring equipment to support the modern digital
transmission technology.

Isangano Radio belongs to a group of Karongi residents organised under Isangano Association.
The radio first hit the air waves in May 2011. However, its digital technology is now alleged to
interfere with the broadcast frequencies of other community radio stations that are mostly
analogue-based, especially in Rusizi District.

Isangano Radio uses the public broadcaster's masts to air its programmes.

The unilateral decision has sparked angry reactions from both residents and local leaders.

"The action of instantly switching off the radio without prior notice is completely wrong and
unacceptable. It's clearly not in line with the MoU between us and ORINFOR," Jerome Rwasa, the
radio station's director bemoaned.

"This has compromised our business because had we been told earlier, we would have informed
our listeners in advance".

He insisted that his team was not given adequate time, claiming that the national broadcaster was
clearly aware that Isangano had purchased the equipment from Italy two weeks ago, though they
were yet to arrive in the country.

An agreement to allow Isangano Radio to install a transmitter on ORINFOR's broadcasting antenna
at Karongi hill in Kibuye town, provides for amicable means in case a dispute develops between the
parties.

Rwasa however, argues this has been disregarded and that his own attempts through emails and
telephone calls have been ignored on several occasions.

Unconfirmed reports say that the top management at ORINFOR is under pressure to ensure that all
its subsidiary upcountry community radio stations are in good working condition ahead of
tomorrow's annual National Dialogue in Kigali.

District Mayor, Bernard Kayumba was also angered by the decision to close the community radio
without any prior consultations.

When contacted, Regis Gatariyaha, the Director General of Rwanda Utilities Regulatory Agency,
said he was aware of the problem.

"They have sent us a communication to that effect and we are working hard to get it resolved. It's
a technical problem and we have dispatched a joint team to help solve the problem as soon as
possible," Gatarayiha said.

Efforts to reach ORINFOR's Director General, Willy Rukundo, for a comment were futile by press
time as his cell phone was switched off.

Source: The New Times (Kigali), 14 Dec. 2011; quoted and distributed by allAfrica.com

NEWS FROM : 2011-12-15 [EN]

South Africa: Exciting On-Air Moves At 94.5 Kfm and 567 Capetalk

http://allafrica.com/stories/201112150117.html

Western Cape Radio stations; 94.5 Kfm and 567 CapeTalk have announced their new line-up for
2011. "We have made some exciting changes that will spice up the line-up on both stations and
bring in great local talent," said Colleen Louw, Station Manager.

Aden Thomas will be joining Kfm from 9 January 2012 in the 09h00 - 12h00 time slot. Aden
returns to music radio, after an absence of 5 years. "I have really missed the vitality that comes
with music radio," said Aden. "The Western Cape audience is an energetic and diverse one and I
am thrilled to be able to interact with them, while bringing them the latest music that they can
enjoy listening to while at work or driving in their cars. 94.5Kfm is a dynamic station that plays
great music and gets involved with the community. Coming from CapeTalk I am passionate about
the issues that concern my listeners and I intend on making a show for them where they feel
understood, and for a few minutes everyday can relax and enjoy the music on offer."

Aden is well-known as the CapeTalk Breakfast Show presenter and his shoes will be filled by Kieno
Kammies. Kieno who is no stranger to CapeTalk and moves from the 21h00 - 24h00 slot on 567
CapeTalk and Talk Radio 702 into the breakfast show from 06h00 - 09h00.

Kieno hails from Elsies River in Cape Town, where his family still lives, so the move was an easy
decision for him. Kieno said that he is also looking forward to the "challenge of a new show. Aden
Thomas has created a strong base and I want to build upon it, whilst bringing in my own style."
He wants to encourage listeners to be fearless and to work with the local community, finding
solutions and making a difference instead of just complaining about their city. "The audience must

© Mediafrica.Net 2011 31/12/2011


http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5316
http://allafrica.com/stories/201112140329.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5317
http://allafrica.com/stories/201112150117.html

TRRAACE — E-BULLETIN 150 1 0

know that if they want inspiration or a paradigm shift they can tune in," said Kieno.

Further changes on Kfm include Stacey Norman swapping time-slots with Ryan Seacrest. She will
be presenting from 19h00 - 22h00 and will bring a young and vibrant energy to the show. Stacey
hopes to broaden the reach of the show to include the younger market by keeping the show
trendy, playing hot music and bringing in lots of local bands. Stacey thrives on audience interaction
and listeners will be able to call in, text, Facebook or tweet her. She will be keeping her pulse on
the happenings in the Western Cape and Johannesburg with a weekly gig guide.

Seacrest will follow Stacey with the latest red carpet gossip and scandals of the stars direct from
Hollywood.

The weekends on Kfm will also be spruced up. Benito Vergotine moves to Saturday mornings and
Sunday afternoons. Ryan O'Connor, the popular Breakfast Show host, extends his Best of Breakfast
with a show across Highveld Stereo and Kfm from 09h00 - 10h00 every Saturday.

Source: Biz-Community (Johannesburg), 14 Dec. 2011; quoted and dsitributed by allAfrica.com

NEWS FROM : 2011-12-15 [EN]

Ghana: New Radio Station for Ho Municipality

http://allafrica.com/stories/201112140506.html

A new private radio station, Hope FM, operating on 93.1 frequency, has been opened in Ho, the
Volta Regional capital, with the objective of helping to educate, inform and entertain the public and
beyond, to help accelerate development activities in the region through its programmes.

Speaking at the commissioning ceremony, the owner of the new station, Mr. Edwin Lotsu-Tukpeyi,
a businessman, said as the first private radio station in Ho, the station was set to meet the
development demands of the people, with the motto "Doing things differently."

Mr. Lotsu-Tukpeyi stressed that the station, which is purely commercial, had programmes and
activities that would help promote business activities through regular educational programmes on
business development strategies, with emphasis on youth involvement in entrepreneurship, rather
than the consistent seeking of non-existing white-colllar jobs.

He said the station, as part of its programmes, would help the people to become more responsible
in dealing with issues that affect their daily lives, such as health, education and other social
problems that were degenerating into development challenges like alcoholism, drug abuse and
teenage pregnancy.

Mr. Lotsu-Tukpeyi stressed that radio should be seen as an effective tool in eradicating ignorance,
poverty and disease, and pointed out that the new radio station would play a leading role in
preventing people from becoming victims of preventable social problems and diseases, rather than
to advocate for how to seek assistance when one becomes a victim.

According to him, one of the problems facing most communities in the region had to do with poor
sanitation, and that Hope FM had developed programmes that would help in creating the needed
awareness that would minimise the effect of poor sanitation, if not eradicate it totally in
communities in the region.

Touching on business promotion, Mr. Lotsu-Tukpeyi said there were numerous economic activities
that the people in the region, particularly the youth, could take advantage of to create wealth for
themselves, and stop migrating to Accra and other towns and cities in search of jobs.

He further said that with the necessary education, they could make use of the opportunities in the
region, which would eventually attract others.

He noted that key issues on self-development, by venturing into viable economic activities through
effective programmes, would be on top of activities, and that Hope FM had really brought hope to
the hopeless.

He urged all to patronize the programmes and activities of the station to help in efforts being made
by the various stakeholders.

Some of the people who spoke to Volta File said the new station had started meeting their quest in
the entertainment, education and information, as they were being given tit-bits on road accident
prevention, good sanitation practices, and good music.

Source: Ghanaian Chronicle (Accra), 13 Dec. 2011; quoted and distributed by allAfrica.com

NEWS FROM : 2011-12-15 [EN]

Rwanda: Radio bringing change in Rwanda

http://blogs.rnw.nl/medianetwork/radio-bringing-change-in-rwanda

Radio has had a dark side in Rwanda. The station Radio Mille Collines helped incite the 1994
genocide that killed more than 800,000 people. Even now, radio remains Rwanda’s most popular
media source - not surprising, given that a quarter of the population is illiterate, and many people
are too poor to buy a television.

© Mediafrica.Net 2011 31/12/2011


http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5318
http://allafrica.com/stories/201112140506.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5319
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/radio-bringing-change-in-rwanda

TRRAACE — E-BULLETIN 150 1 1

Half a generation has passed since Rwanda’s genocide, and half the population is now under 18.
Contact FM’s approach is to provide smart, hip programming for a young population, and it seems
to be working. It now has about two million listeners - a fifth of all Rwandans - offering a mix of
music, humor, call-in-shows, debate and news.

Source: Media Network Blog Radio Netherlands (Hilversum), 14 Dec. 2011

NEWS
FROM : 2011-12-16 [EN]

Zimbabwe: Debate in parliament exposes broadcasting authority

http://blogs.rnw.nl/medianetwork/zimbabwe-debate-in-parliament-exposes-broadcasting-authority
A heated debate in parliament on Tuesday exposed how the Broadcasting Authority of Zimbabwe
(BAZ) awarded two commercial radio licences to companies and individuals with strong links to
ZANU PF.

Source: SW Radio Africa (London), quoted by Media Network Blog Radio Netherlands, 15 Dec. 2011

ALERT FROM : 2011-12-17 [EN]
DRCongo: Radio Station Shuttered, Four Journalists in Custody

http://fesmedia.org/african-media-news/detail/datum////congo-kinshasa-radio-station-shuttered-four-journalists-in-custody/
JED [Journaliste En Danger] is calling on the deputy prime minister and minister of the interior to
immediately intervene to stop the arbitrary justice that has come to reign in Kabambare territory,
Maniema province, eastern DRC, after a community radio station was shuttered and four of its
journalists detained on the orders of the territorial administrator.

According to JED sources, Shabani bin Shabani, Augustin Mateso, Moise Mateso and Senghor
Fundi, all journalists with Radio Communautaire Tujenge Kabambare (RCTK), were arrested by
security agents and placed in police custody on 14 December at around 7:00 a.m. local time. The
journalists are accused of resuming operations at the station without the authorisation of
Kabambare administrator Ernest Isaac Miyambo, after it was shuttered on 18 November.

The journalists were arrested at their homes two days after the station resumed broadcasts.

In a telephone conversation, Miyambo told JED that he had not authorised the resumption of
operations at RCTK and that the station's case was still under review. "When we heard the station
had resumed broadcasting, we summoned one of the journalists for questioning. He ignored the
summons. This station must accept certain conditions before it will be allowed to broadcast again.
The journalists who host its shows are not trained journalists and are often bent on stirring up
trouble in Kabambare. We don't know who is who at the station; there is no organisational
structure," he said.

Miyambo ordered RCTK shuttered on 18 November after it broadcast an interview with a local
militia leader who threatened to sabotage the elections if the group's demands were not met.

JED strongly condemns the actions of the territorial administrator as a flagrant violation of free
expression. JED further denounces the process that led to the shuttering of the RCTK as a breach
of procedure, according to the High Council for Broadcasting and Communications (CSAC) protocaol,
and calls for an immediate lifting of the suspension.

Source: Journaliste En Danger (JED, Kinshasa), 16 Dec. 2011; quoted by fesmedia.org, 17 Dec.
2011

NEWS FROM : 2011-12-17 [EN]

Zimbabwe: Community Radio Backs MPs in Bid to Dissolve BAZ

http://allafrica.com/stories/201112170006.html

Community radio stations have voiced their support for MPs, who this week moved to have the
board of the Broadcasting Authority of Zimbabwe (BAZ) dissolved.

Parliament on Tuesday adopted a motion to dissolve the board, on the grounds that it was illegally
constituted. The motion was tabled by MDC-T MP Settlement Chikwinya, who is also calling for the
withdrawal of two commercial radio licences recently granted to the government owned Zimpapers'
Talk Radio and AB Communications, owned by journalist and ZANU PF sympathiser Supa
Mandiwanzira.

The adoption of the motion is being welcomed, but the implementation now depends on the Media,
Information and Publicity Minister Webster Shamu. There are doubts that the ZANU PF minister will
take any action that affects a ZANU PF sympathetic BAZ board, given that he has repeatedly
refused to do so since 2009.

On Friday, the Zimbabwe Association of Community Radio Stations (ZACRAS) called on Robert
Mugabe and Prime Minister Morgan Tsvangirai to ensure that the board is reconstituted, as they

© Mediafrica.Net 2011 31/12/2011


http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5320
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/zimbabwe-debate-in-parliament-exposes-broadcasting-authority
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5322
http://fesmedia.org/african-media-news/detail/datum/congo-kinshasa-radio-station-shuttered-four-journalists-in-custody/
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5323
http://allafrica.com/stories/201112170006.html

TRRAACE — E-BULLETIN 150 1 2

agreed to when signing the Global Political Agreement (GPA).

ZACRAS chairman Gift Mambipiri told SW Radio Africa on Friday that "the current BAZ board is a
stumbling block towards the true liberalisation of Zimbabwe's airwaves."

"We have always maintained that this board needs to be reconstituted, because it is not acting in
the interests of real media freedom," Mambipiri said.

He added: "We are happy that the MPs have adopted this motion and we support them
wholeheartedly."

The ZACRAS chairman meanwhile said that Shamu is not the problem standing in the way of the
motion being implemented in the future.

"The problem is ZANU PF. Shamu is acting on party directives, he is not acting in isolation. Mugabe
might have agreed once that the board needs to be reconstituted as part of the Global Political
Agreement, but we now know he has been insincere," Mambipiri said.

He added that community radio stations should be given priority when it comes to legitimate
licencing of broadcasters.

"We are what the public want. We are ready to go. We should be given priority over any
commercial station," Mambipiri said.

Source: SW Radio Africa (London), 16 Dec. 2011; quoted and distributed by allAfrica.com

NEWS FROM : 2011-12-17 [EN]

Nigeria: Rahama Radio GM, Five Others Resign

http://allafrica.com/stories/201112121261.html

A general manager and five other principal officers of Rahama FM Station Kano have quit the
services of the new private radio outfit.

The general manager, Alhaji Farouk Umar Usman and other officers resigned in protest against
alleged over-bearing influence and meddlesome attitude of the organization's chairman, Hajiya
Binta Sarki Moukhtar.

The new radio outfit came on stream about four months ago, but ran into crisis following
misunderstanding between the chairman and her management team.

Our correspondent quoted some staff of the organization as alleging that the chairman lacked the
"needed professionalism to manage the station but often run into disagreement with the
management over operational matters.

"Radio stations are supposed to be run by professionals, but Rahama Station is being run through
administrative fiat", they said. They also said the station is now left in the hands of trainees
following the mass exodus of the professional staff."

The general manager, Alhaji Farouk Umar Usman, confirmed his resignation, saying he left to
enable him concentrate and pursue his private businesses in the media industry.

But chairman of the radio outfit Hajiya Binta Sarki Moukhtar, when contacted, declined comment.
It was learnt that Binta is wife of the former National Security Adviser, Major General Abdullahi
Sarki Moukhtar.

Source: Daily Trust, 12 Dec. 2011; quoted and dsitributed by allAfrica.com

NEWS FROM : 2011-12-17 [EN]

South Africa: 2oceansvibe Radio Announces Highest Monthly
Listenership

http://allafrica.com/stories/201112130695.html

2oceansvibe Radio has announced it's highest monthly listenership in the last year, with more than
30 000 downloads of the mobile streaming app at a time when national FM stations are declining
gradually.

Measured statistics have confirmed a daily listenership of 15 000 to 2oceansVibe Radio. This
converts into a weekly listenership of 18 000 unique people and a total monthly listenership of 25
000 upwardly mobile high-LSM people tuning-in to the digital radio station during November 2011,
and 88 percent of people tuning in for the first time return as regular listeners.

While these figures are certainly lower than FM stations, it is interesting to note that 2oceansvibe
Radio's online listenership is higher than the online listenership of most of SA's biggest FM radio
stations, including Cape Town's biggest radio station, as well as its AM talk-radio offering.

The station claims that, given the choice, people in this lifestyle segment prefer this type of
offering: radio that they understand, with DJs and ads and call-ins from people they can actually
relate to.

With today's movers and shakers and opinion leaders not able to tune in to FM radio at home and
work, the car is the only place this lifestyle segment does listen to FM radio.

In terms of the all-important listening time, 2oceansvibe Radio has an average listening time of 2

© Mediafrica.Net 2011 31/12/2011


http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5325
http://allafrica.com/stories/201112121261.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5326
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5326
http://allafrica.com/stories/201112130695.html

TRRAACE — E-BULLETIN 150 1 3

hours 28 minutes, which is in comparison to many of the big FM stations, whose average listener
time is often as low as 20 minutes.

2oceansvibe Radio's new Johannesburg studio is launching in January/February, 2012, in Melrose
Arch.

Source: Biz-Community (Cape Town), 12 Dec. 2011; quoted and dsitributed by allAfrica.com

NEWS FROM : 2011-12-17 [EN]

Burundi: Three questions to Radio Publique Africaine manager Eric
Manirakiza

http://www.ifex.org/burundi/2011/12/16/rpa interview/

Eric Manirakiza, the manager of Burundi's privately-owned Radio Publique Africaine (RPA), visited
Reporters Without Borders headquarters in Paris on 6 December. Reporters Without Borders asked
him about the situation of journalists in Burundi, which has worsened markedly this year, and
about the government’s increasing harassment of the media.

Listen to his replies on RSF website.

Source: Reporters Without Borders (Paris), 15 Dec. 2011

NEWS FROM : 2011-12-18 [EN]

Zimbabwe: Zimbabwe writer condemns ZANU-PF's monopoly on
broadcasting industry

http://www.theindependent.co.zw/comment/33567-candid-comment-zanu-pf-wont-let-go-of-the-airwaves.html
[Commentary by Faith Zaba: "Zanu PF Won't Let Go of the Airwaves"]

The shocking - but unsurprising - news that two new radio licences have been awarded to groups
loyal to President Robert Mugabe is just another example of the lengths that his Zanu PF party will
go to retain control of the all-important airwaves.

Ever since Independence in 1980, Zanu PF has resisted moves to open-up the airwaves, while
using the state broadcaster to entrench the party's power through propaganda activities and
attacks on its political enemies, as well as feeding misinformation and portraying Zanu PF as the
only party that can administer the affairs of the state. News bulletins mostly consist of diatribes
against Mugabe's enemies, while prime-time entertainment comprises discussions on the evils of
the imperialist West.

With private newspapers now thriving, the airwaves were the last preserve of unchallenged Zanu
PF propaganda - and there was no way the party was going to allow that to be eroded. And it
hasn't since Zimpapers Radio and AB Communications are Zanu PF praise singers. But it is critical
to look at the history of the broadcasting industry to really understand why Zanu PF is so reluctant
to let go of the monopoly.

An examination of the dynamics of the two radio stations during the liberation struggle - Voice of
the Revolution run by Zapu and the Voice of Zimbabwe broadcast by Zanu - provides a valuable
understanding of the political and social transformation in post-Independence Zimbabwe.

Voice of Zimbabwe and Voice of the Revolution were effective means of military communication
and were one of the tools used in the political education of the people, allowing parties to put forth
their ideological goals and communicate changing conditions of the struggle with their followers.
While the political impact of such radio stations will always be a topic of debate, there is little doubt
they were effective enough to worry the authorities in Rhodesia.

At Independence in 1980 the content and management of ZBC and the partisan uses to which it
was put by Mugabe's regime came to resemble those of its Rhodesian predecessor in certain basic
respects.

Media commentator, Pedzisai Ruhanya says that - just like the Rhodesian Front - Zanu PF uses ZBC
both covertly and overtly to further its political interests.

"They use their control of the media to maintain a firm grip on power in Zimbabwe," said Ruhanya.
"Many Zimbabweans continue to lack both political freedom and accurate, non-partisan information
about the state of the country and activities of government."

"The music jingles on television and radio in support of Zanu PF programmes such as land reform
and economic indigenisation are all meant to help entrench Zanu PF hence the spirited efforts to
refuse to implement reform because Zanu PF cannot imagine a situation where there is competition
at the ideological level using media diversity and platforms."

And once the pressure for reform became too great, Zanu PF agreed to two new commercial
licences and immediately granted them to themselves! Far from enjoying a freer and more plural
radio playing field in the run-up to possible elections in 2012, the MDC now finds itself with even
more radio stations spewing pro-Mugabe propaganda.

Media freedom activists are also frustrated because the Broadcasting Authority of Zimbabwe has

© Mediafrica.Net 2011 31/12/2011


http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5328
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5328
http://www.ifex.org/burundi/2011/12/16/rpa_interview/
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5329
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5329
http://www.theindependent.co.zw/comment/33567-candid-comment-zanu-pf-wont-let-go-of-the-airwaves.html

TRRAACE — E-BULLETIN 150 1 4

chosen to licence only two stations, when there are more than 90 frequencies for radio stations
that the government can get on request.

What is certain is that - even with the two new stations - Zanu PF will continue to rely on the
unreformed ZBC for much of its propaganda. And as long as the ZBC is not reformed, it will
continue to be an appendage of Zanu PF and it will continue to be used to further the party's
political interests.

Source: The Zimbabwe Independent website (Harare), 15 Dec. 2011; quoted by BBC Monitoring 18
Dec. 2011

NEWS FROM : 2011-12-18 [EN]

Eritrea/Ethiopia: Eritrean state radio jammed, Ethiopia suspected

The Eritrean state radio could be experiencing jamming, a week after the UN imposed sanctions on
the Horn of Africa state over the war in Somalia.

The disruption of the Voice of the Broad Masses of Eritrea (VOBME) signal started late November,
although it was intermittent.

On 9 December, VOBME's prime evening bulletin at 1700 gmt started with a good signal, but was
moments later drowned by transmissions from Radio Fana, the mouthpiece of Ethiopia's ruling
coalition. This was repeated on 10 December, but the Radio Fana broadcasts were replaced by
those from Radio Ethiopia External Service (in French).

Since 11 December, the VOBME signal has been replaced by a continuos deafening noise.

The channel's medium-wave frequencies are 7210 and 7220 kHz.

The jamming seems to have been timed to coincide with a UN Security Council meeting that ended
with the global body imposing sanctions against Eritrea on 5 December.

Ethiopia, which has a history of jamming Eritrean state media outlets, could be responsible for the
latest disruption of the VOBME signal.

Source: Media observation by BBC Monitoring 14 Dec. 2011; quoted by BBC Monitoring 15 Dec.
2011

RESOURCE FROM : 2011-12-18 [EN]

Award: Media for Liberty Award Open

http://www.libertymedia.com/media-for-liberty-award.aspx

Journalists who cover society and economics can apply for the Media for Liberty Award!

The 2012 Media for Liberty Award seeks to acknowledge and encourage media contributions that
explore the relationship between economic and political liberties and promote these liberties.
Sample topics include but are not limited to: dependency on foreign oil, access to healthcare, basic
goods becoming prohibitively expensive for the middle class consumer, and fair trade.

Entries must have been published or transmitted via print, radio broadcast, or electronic media
between January 1 and December 31, 2011. The Award includes a $50,000 cash prize and a trip to
an awards ceremony in Washington D.C. The deadline is January 9, 2012.

For more information and to apply, visit the link of this news.

Source: RFPA Update, 12 Dec. 2011

NEWS FROM : 2011-12-24 [EN]

Zimbabwe/England: SW Radio Africa reach 10 years of broadcasts

http://blogs.rnw.nl/medianetwork/sw-radio-africa-reach-10-years-of-broadcasts

UK-based SW Radio Africa on Monday celebrated a major milestone in reaching 10 years of
independent broadcasting into Zimbabwe via shortwave and the internet to the rest of the world. A
statement issued by station manager Gerry Jackson said they started broadcasting on Wednesday
19 December 2001 and “had no idea that 10 years on we’d still be here - or that the crisis in
Zimbabwe would still be dragging on, with no solution in sight.”

Andy Sennitt comments: One of the notable things about SW Radio Africa is how few staff changes
there have been in the past 10 years. They have a very small but extremely dedicated team. Gerry
Jackson, whom I had the pleasure of meeting in 2006 when she visited RNW, is an inspirational
leader who is desperately sad at what has happened to her homeland. It's hardly appropriate to
say “congratulations on achieving 10 years” because she had always hoped that SWRA wouldn’t be
around that long. But we can pray that its mission will have been completed long before another 10
years have passed.

Source: Media Network Blog Radio Netherlands (Hilversum), 21 Dec. 2011

© Mediafrica.Net 2011 31/12/2011


http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5330
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5332
http://www.libertymedia.com/media-for-liberty-award.aspx
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5336
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/sw-radio-africa-reach-10-years-of-broadcasts

TRRAACE — E-BULLETIN 150 1 5

NEWS FROM : 2011-12-26 [EN]

Africa: AMARC Africa to Hold First Capacity Building Conference in Dakar

http://africa.amarc.org/dakar conf 2012/form/index.php?lang=EN

AMARC Africa will be holding its first Capacity Building Conference “Enhancing the Impact of
Community Radio Broadcasting in Africa in Dakar, Senegal, on 24 -26 January, 2012. The capacity
building and networking event will be an opportunity for more than 70 community radio
broadcasters and practitioners from Eastern, Western, Central and Southern Africa, along with
partners and scholars, to evaluate the effectiveness of community radios engaged in current
projects on water & sanitation, HIV-AIDS, women participation in radio, civil society and good
governance in Africa, to share knowledge and to define common strategies to increase the social
impact of community broadcasting.

The Conference will consist of 5 thematic workshops to train trainers on the main topics on AMARC
Africa’s Action Plan for 2012-2014 on achieving MDGs, Women empowerment, climate change and
mitigation, agriculture and food and governance, notably elections.

AMARC Africa will also present its Program of Activities for 2012-2014 to its partners,
developmental organizations, donor institutions, experts, scholars and media support organizations
and share ideas on how best to enhance the impact of community radio broadcasting in Africa in
the next 5 years and to mobilize their support for the Program.

Source: AMARC International Secretariat, Press Release, 23 Dec. 2011

ALERT FROM : 2011-12-27 [EN]

South Sudan: Youth Storm a Catholic Radio Demanding Expulsion of All
Expatriate Radio Staff

A section of Catholic youth from the diocesan youth centre in Rumbek violently stormed Good
News Radio on Saturday evening, demanding that all foreign nationals leave the station, including
the Radio Director because they are occupying what they called “national vacancies” in the diocese.
The Saturday 7pm event saw one of the two female mentors physically assaulted and the radio
switched off after unsuccessful attempts by the emotionally charged youth to vandalize the on-air
studio equipment.

The physically assaulted trainer tearfully narrated her ordeal some minutes after the unfortunate
incident saying, “Some five young men came to my office, pulled me from the chair and pushed me
out of the office. I stumbled, hitting the wall next to the door. They followed me with kicks and
blows, driving me out of the building. They were all beating me up, everywhere. One of them was
really determined to finish me. Were it not for William (one of the local staff) who struggled to stop
them from beating me up, I don’'t know what would have happened.”

The local staff that was in the on-air studio for a live call-in program was ordered to shut down the
station. “They wanted to shut down the station themselves by destroying the equipment. I
struggled with them, preventing them from causing any damage to the equipment. I then obeyed
their orders and switched off the on-air studio equipment. They are people I know. I am personally
very disappointed with these youth” he explained.

The youth were realizing threats expressed in an “undated” letter written at the diocesan Youth
Centre, addressed to the Diocesan Administrator who left Rumbek for Warrap Mission on Tuesday
morning before the letter was circulated. The letter was delivered at Good News Radio on Tuesday,
December 20, 2011. In the letter, the youth demanded that the diocesan administrator sacks 7
foreign nationals with immediate effect, threatening to take the law into their hands on the fourth
day.

The letter reads in part, “We have gained independence from the north and even our brothers and
sisters have left the vacancies they were holding in the government and NGOs for the southerners,
therefore we are not seeing the reason for the mentioned below friends to occupy our national
vacancies in the D.O.R” (Catholic Diocese of Rumbek).

The list of those to be sacked begins with those in the department of logistics, described as
“exploiters expatriates”.

The second set comprises of the Director of Good News Radio, together with the radio broadcasting
mentors at the Rumbek-based station.

Addressing the diocesan Administrator, the youth wrote, "We kindly request your cooperation on
this matter but failure to do so we shall remove them on the 4th day.

"It may sound so threatening but we’re very serious and we stand our ground and we shall extend
this call to the other parishes of the D.O.R to do the same.”

The letter reads in conclusion, “This warning letter was written at the youth centre by the youth
and any question or comment should come back to the youth members via the youth executive.”
Indeed, the attack at Good News Radio took place on the 4th day since the letter was circulated.

© Mediafrica.Net 2011 31/12/2011


http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5339
http://africa.amarc.org/dakar_conf_2012/form/index.php?lang=EN
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5340
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5340

TRRAACE — E-BULLETIN 150 1 6

Meanwhile, on Wednesday, December 21, 2011, the local radio reporters undergoing training at
Good News Radio criticized the letter from DOR youth centre, expressing deep concerns in the
stance taken by the so-called DOR Youth Executive to have Good News Radio Director and all
foreign staff evicted from the station.

The reply of Good News Radio local staff reads in part, "we as journalists guided by our
professional ethics openly distance ourselves from the youth in the path of violence they are trying
to undertake ... we declare that any misguided move whatsoever in bringing about change at the
Radio Station shall be done so without our approval and if it so happens will lead to our immediate
resignation.”

All Good News Radio local staff that were within Rumbek Township on Saturday evening gathered
at the station moments after the attack and expressed their sympathy to their assaulted trainer.
They collaborated in calling security officials to deploy armed security officials and only left the
station after the arrival of armed guards.

I sleep in the same house with one of the youth that was involved in this unfortunate attack. He
called me a betrayer because I was not supportive of their acts of hooliganism. They are driven by
jealousy,” said one local reporter while recalling the attack.

“These youth are not acting alone. The way they were talking, they are acting under the influence
of someone within the Church.” Another local staff revealed while commenting on the meeting they
held with the youth just before they stormed the station.

The Parish Priest of Holy Family Cathedral, Fr. Andrea Osman Okello, strongly condemned the
actions by the youth in his address to the congregation during the Christmas vigil mass.

Good News Radio has three expatriate staff. Together with the Director, these professional and
experienced expatriates are involved in a long-term capacity building program of twelve local staff.
Considering the nature of the Saturday attack, Good News Radio has remained off air and awaits
the return to Rumbek of the Diocesan Administrator to give guidance on the way forward.

Source: Don Bosco Ochieng Onyalla, director Good News Radio (Rumbek), Communiqué, 26 Dec.
2011

NEWS FROM : 2011-12-28 [EN]

Sudan: Vice - President and Minister of Information to Address
Celebration of National Broadcasting

http://allafrica.com/stories/201112271350.html Vice-President of the Republic, Dr. Al-Haj Adam,
and the Minister of Information, Abdalla Ali Massar, would address on Tuesday the celebration of
the National Broadcasting Corporation to the radio harvest in the year 2011.

The General Director of the National Broadcasting Corporation, Muttasim Fadul, said that this
celebration represents a brief stop to assess the accomplishments and to enhance the performance
and to prepare for the next year.

He said that the celebration provides opportunity to honor the distinguished innovation and
accomplishment and elevating the professional radio values, motivating for further
accomplishments, realization of total quality and enhancement of the performance in quality and
quantity.

Source: Sudan News Agency (Khartoum), 224 Dec. 2011; quoted and distributed by allAfrica.com

NEWS FROM : 2011-12-28 [EN]

Mozambique: Government Praises Community Radios

http://allafrica.com/stories/201112230744.html

Mozambique's Minister of Transport and Communications, Paulo Zucula, on Thursday praised the
role of community radios in the development of rural communities.

Speaking at the opening of a Maputo seminar on community radios, Zucula declared that they are
instruments which contribute to national cohesion and local development. "by disseminating the
socio-cultural values of the various areas of the country, by broadcasting information about local
reality, by broadcasting programmes on adult education and literacy, by designing and transmitting
useful information about production and productivity, and about science and technology".

In the rural areas, Zucula said, the community radios, in reaching communities scattered across
the country, complement the coverage achieved by public sector media such as Radio Mozambique
and Mozambican Television (TVM).

Zucula said that Mozambique now has more than 500 electronic and print media, thus showing
that, among the freedoms that the Mozambican people enjoy, are the freedoms of expression,
information and the press.

Organised by the government press office, GABINFO, this two day seminar seeks to reflect on the
contribution made by community radios to the socio-political and economic development of the

© Mediafrica.Net 2011 31/12/2011


http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5342
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5342
http://allafrica.com/stories/201112271350.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5343
http://allafrica.com/stories/201112230744.html

TRRAACE — E-BULLETIN 150 1 7

country, and to study ways of improving their operations.

Addressing the seminar, Noel Chicueque, representing the United Nations Educational, Scientific
and Cultural Organisation (UNESCO), one of the government's main partners in establishing
community radios, stressed the importance of the radios in fighting poverty, and in transmitting
messages on how to combat diseases.

Chicueque said they are also important for the participation of local communities in democracy and
in defence of their rights.

But he warned that the radios face serious challenges of management and of sustainability. The
radios are supposed to rely on volunteer labour - but Chicueque thought this term needed to be
redefined.

"How can I be a volunteer, if I'm working full time and have a family to support?", he asked.
Source: Agencia de Informacao de Mocambique (Maputo), 22 Dec. 2011; quoted and distributed by
allAfrica.com

NEWS FROM : 2011-12-29 [EN]

Sudan: Radio Tamazuj begins test transmissions to Sudan

http://blogs.rnw.nl/medianetwork/radio-tamazuj-begins-test-transmissions-to-sudan

A new radio initiative of Free Press Unlimited has started test transmissions today. Radio Tamazuj
will carry special programming for people in the conflict areas between North and South Sudan,
such as Abyei, Blue Nile and South Kordofan. Tamazuj means “across the border”. Since November
2011 they have produced half an hour per week within the Radio Dabanga time slot. But from 5
January, 2012 they will produce half an hour a day from 0400-0430 UTC before the existing Radio
Dabanga transmissions.

Until that time test transmissions, which started today, will be broadcast at 0400-0430 UTC on
7315 (Issoudun), 11940 (Madagascar) and 13800 (Dhabbaya) kHz. Reception reports are
welcomed via this address. We really would welcome reception reports from within Sudan!

A website will be launched shortly at radiotamazuj.org.

Source: RNW Programme Distribution, quoted by Media Network Blog Radio Netherlands, 29 Dec.
2011

ALERT FROM : 2011-12-29 [EN]

Burundi: RFI Reporter Faces 'Terrorism' Trial

http://allafrica.com/stories/201112290914.html

Radio France Internationale's Swahili correspondent in Burundi goes on trial Thursday, accused of
"terrorism" because he reported on a rebel movement that attacked the country from neighbouring
Tanzania. Twenty-two other people are in the dock in Burundi's first terrorist trial.

Hassan Ruvakuki, who is the Burundi correspondent for RFI's Kiswahili service, is among four
people accused of giving the sign for rebels of the Forces for the Restoration of Democracy (FRD)
to launch an attack on 20 November and of helping them by giving them publicity.

Nine others are accused of spying for the group and 10 of taking part in the attack.

All 23 are accused of a new crime, "terrorist acts", which can mean life in prison.

The trial is to taking place in Cankuzo in the east of the country.

Ruvakuki, who was arrested a month ago, claims is innocent.

His lawyer Onésime Kabayabaya claims that after his arrest Ruvakuki was detained without charge
in a military camp and a police station for over three weeks, as well as being denied access to
lawyers.

Read or Listen to this story on the RFI website

Source: Radio France Internationale (Paris), 29 Dec. 2011; quoted and distributed by allAfrica.com

NEWS FROM : 2011-12-29 [EN]

Nigeria: Our AM Programmes Transferred to FM Channel - MD, Kaduna
Radio

http://allafrica.com/stories/201112290702.html

The Acting Managing Director of the Kaduna State radio, Mrs. Tamani Yusuf, has said any reporter
of the AM channel who is redundant chose to be so.

Reacting to a Daily Trust report, Mrs Yusuf yesterday said reporters of the AM radio could
contribute to any of the four FM channels belonging to the state.

"We have transferred most of our programmes to the Kada FM and all reporters contribute to that
FM station and the other three stations that we have. For the logger that we use for advert, it was
purchased for our FM channels, not for the AM station and we bought the equipment at

© Mediafrica.Net 2011 31/12/2011


http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5347
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/radio-tamazuj-begins-test-transmissions-to-sudan
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5348
http://allafrica.com/stories/201112290914.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5349
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5349
http://allafrica.com/stories/201112290702.html

TRRAACE — E-BULLETIN 150 1 8

N5.5million, not N10milllion. I don't have any problem with my commissioner and I enjoy a cordial
working relationship with him," she said.

According to her, "the management of the radio station knows the importance of the state AM radio
and this is why all hands are now on deck to ensure that it resumes transmission".

Source: Daily Trust, 29 Dec. 2011; quoted and distributed by allAfrica.com

ALERT FROM : 2011-12-29 [EN]

DRCongo: JED calls for High Council for Broadcasting and
Communications to be dissolved

http://www.ifex.org/democratic republic of congo/2011/12/29/dissolve csac/

Journaliste en Danger (JED) calls upon the powers that be to halt the escalating repression of the

media since the beginning of the crisis that has taken place in the country following the 28
November presidential elections.

The following is a round-up of some of recent cases of media repression:

- In East Kasai, Radio Kibungie, a station broadcasting in Kabinda, was suspended from
broadcasting on 17 December by Paul Djonga and Bovic Ngefo, district commissioner and local
director of the national intelligence agency (ANR), respectively, on "security" grounds. An arrest
warrant was issued against Toto Kasongo, director of the radio station, who consequently had to go
underground. In its broadcasts, Radio Kibungie denounced acts of fraud that were occurring in the
local centre of the National Independent Electoral Commission (CENI).

- Also in East Kasai, the office of Radio Télévision Nationale Congolaise (RTNC), the local station in
Lodja, was ransacked on 19 December by supporters of a parliamentary candidate, who accused
the station of criticizing their leader.

- Radio Télévision Débout Kasai (RTDK), a channel broadcasting in Mbuji-Mayi, was attacked on 23
December at approximately 6 p.m. by an armed commando of six individuals in civilian clothing.
The soldiers used live ammunition and teargas to enter the premises. Adolpe Tshikala, a journalist
who was inside the premises, was arrested and taken to a holding cell of the ANR, where he spent
four days before being sent to the Public Prosecutor's Office on 27 December.

- Kleber Kadiediem, the director of Kasai Horizon Radio Télévision (KHRT), was attacked on 23
December by members of the police force who threatened to shoot him. The journalist was accused
of having commented on the BBC regarding the absence of foreign Heads of State at the swearing-
in of President Kabila.

- Mathieu Kamango, a journalist at Télé 50, a station with close links to the presidential party was
violently attacked on 23 December by members of the military police close to the Martyr's Square,
where Etienne Tshisekedi had pronounced himself president of the republic. Kamango was taken to
the Kokolo military base where he was severely beaten and held for over five hours. Kamango's
belongings were taken away and he received death threats.

- Thomas Hubert, a correspondent with BBC Africa in Kinshasa, had his journalistic equipment
confiscated on 23 December by an officer of the Republican Guard while he was reporting on a
statement made by Etienne Tshisekedi. His equipment was later returned to him, but the audio
recording had been deleted.

- In eastern Kasai, Radio Veritas, a community station, was shuttered on 24 December by Paul
Djonga and Bovic Ngefo, district commissioner and local director of the national intelligence agency
(ANR) respectively, on the grounds that it was "insulting to the Head of State." In its newspaper,
Radio Veritas had published an article discussing the presence of two presidents in the country and
proposed that a third person, other than Kabila and Tshisekedi, should rule the country. The two
journalists who wrote the piece were summoned and questioned regarding the article. The director
of the station was also asked to sanction the journalists, a request he categorically refused to carry
out.

- Célestin Kashala, the director of Radio Banhu, was arrested on 24 December following a
complaint lodged by Dominique Nsimbi, president of the local branch of the People's Party for
Reconstruction and Democracy (PPRD). Kashala is still in detention. Radio Bangu was accused of
"inciting the population to revolt" through the dissemination of information relating to Etienne
Tshisekedi's statement. Kashala has denied this accusation, stating that "to be on the safe side, we
suspended the publication of the newspapers in question in order to avoid such accusations."

In JED's opinion, the multiple and ongoing interferences by politicians and security agents in the
realm of the media, in violation of the prerogatives of the High Council for Broadcasting and
Communications (CSAC), reflect the failure of this regulatory body to protect the right to
information and to promote professionalism in the media.

In the face of the CSAC's inability to be independent, thereby endangering freedom of expression
and a free press, JED calls upon the Head of State to dissolve the CSAC and to establish a more

© Mediafrica.Net 2011 31/12/2011


http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5351
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5351
http://www.ifex.org/democratic_republic_of_congo/2011/12/29/dissolve_csac/

TRRAACE — E-BULLETIN 150 1 9

credible and competent organisation to replace it.
Please note that this is an abridged translation.
Source: Journaliste en danger (Kinshasa), 28 Dec. 2011; quoted by IFEX

ALERT FROM : 2011-12-30 [EN]

South Sudan: Good News Radio Resumes Broadcasting

Good News Radio resumed broadcasting on Thursday evening after Lakes State government
authority reassured the Institutions of the Church in Rumbek of security.

Good News Radio has been off air for five days following the attack from a section of Catholic youth
in Rumbek Township who wanted all expatriate staff at the Catholic radio expelled, including the
Radio Director, arguing that they were occupying “national vacancies”.

The call to resume broadcasting came from the Governor of Lakes State through Lakes State
Minister of Social Development, Arkangelo Deng Kuok. This was after the diocesan Administrator of
Rumbek, Fr. Fernando Colombo, met Lakes State governor Thursday morning over the
manifestation of xenophobic attitudes from some youth against Church personnel and employees.
Hon. Deng told Good News Radio on Thursday that Lakes State Governor wanted the radio to
resume broadcasting, urging the radio Director to continue his duties at the station.

He expressed apologies to the staff of Good News Radio following the unfortunate attack at the
Radio on Christmas eve that saw one of the female staff beaten and called on listeners of the
Rumbek-based community radio to continue tuning into Good News Radio.

The Minister condemned the xenophobic attitudes of the youth, explaining that the Church has no
foreigners.

He recalled the fact that there are numerous South Sudanese living in other countries, arguing that
the behavior of the youth to expel people from other nations has far reaching consequences,
including a move by other nations to repatriate South Sudanese from their countries.

Hon. Deng challenged the Catholic youth to express their needs for employment to the government
institutions, explaining that it is not the duty of the Church to give the youth jobs.

He recognized the vitally important role of the youth to build the new nation of South Sudan,
cautioning them against the misguided view that the nation can be built by expelling foreigners.
Four security officers guarded Good News Radio premises on Thursday night, ahead of the meeting
between government authorities and some of the youth scheduled for Friday late morning.

Source: Good News Radio (Rumbek), Communiqué, 30 Dec. 2011

NOUVELLES

NEWS FROM : 2011-12-09 [FR]

Cote d'Ivoire: Georges Tai Benson animateur/médias - Notre objectif -
Former des animateurs pro

http://fr.allafrica.com/stories/201112080427.html

Cote d'Ivoire: Georges Tai Benson animateur/médias - Notre objectif - Former des animateurs
professionnels - interview

L'ancien animateur émérite de la Radiodiffusion télévision ivoirienne, situe ici I'opinion sur la
création de I'Institut supérieur de formation des animateurs de Cote d'Ivoire.

Q.: Pourquoi avez-vous décidé de mettre en place un institut de formation des animateurs ?

R.: Nous pensons que le moment est aujourd'hui propice pour le faire. J'ai été formé en France, en
1964. Nous estimons avoir été bien formé puis-qu'a notre retour, nous n'avions pas eu besoin de
stages pratiques. Nous étions déja prét a I'emploi. Tout le contraire, aujourd'hui, ou les jeunes
gens ont des diplomes, mais c'est seulement sur le terrain qu'ils commencent a apprendre le
métier. Mon ambition est de former des animateurs professionnels préts a I'emploi.

Parce que nous allons leur donner des outils professionnels pour réagir. Il nous est arrivé de
recevoir de jeunes gens qui ont recu une formation théorique, philosophique, académique, mais a
qui il fallait six mois de stages pratiques. J'ai trouvé cela aberrant. Nous nous proposons,
aujourd'hui, de former ces jeunes gens pour qu'ils soient opérationnels sur le terrain. [...]
Interview complet et source: Fratmat.info (Abidjan), 8 déc. 2011; repris et distribué par
allAfrica.com

NEWS FROM : 2011-12-09 [FR]
Monde/Afrique du Sud: Déclaration au COP17 de I'AMARC

Nous, radiodiffuseurs communautaires, sommes conscients que les modéles dominants de
production et de consommation provoquent la destruction de I'environnement, I’épuisement des

© Mediafrica.Net 2011 31/12/2011



http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5353
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5298
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5298
http://fr.allafrica.com/stories/201112080427.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5302

TRRAACE — E-BULLETIN 150 2 0

ressources et I’'extinction des espéces. Les bénéfices du développement ne sont pas partagés
équitablement et la distance entre riches et pauvres s’élargit. Les injustices, la pauvreté,
Iignorance et la violence sont partout et causent la souffrance des gens et de I'environnement
naturel. En traitant I'information comme une marchandise, et non pas comme un droit des peuples,
les médias traditionnels donnent plus d’attention aux gains a court terme et aux intéréts des
puissants. C’est ainsi que I’'ordre du jour de I'environnement s’est vu réduite aux fatalités et aux
catastrophes; pourtant, il s’agit de la crise morale d’un systéme économique particulier et de nos
institutions politiques et sociales.

Nous croyons nécessaire de réaffirmer la responsabilité sociale des médias d’agir pour le bien
commun et de défendre les plus vulnérables et nous encourageons les médias communautaires a
promouvoir le développement soutenable du point de vue environnemental.

Nous nous engageons a:

* Défendre le droit de toutes et tous a recevoir des informations claires et opportunes sur les
thémes liés a I'environnement et les plans de développement qui nous concernent directement ou
par lesquels nous sommes intéressés.

* Adopter I'agenda sur les changements climatiques pour que dans toutes les communautés
disséminées a travers le monde au sein desquelles nous travaillons aient une information de qualité
leur permettant d’entreprendre des actions plus efficaces et de demander a ceux qui sont en
autorité, d'adopter des politiques pour atténuer les causes des changements climatiques.

e Renforcer le standard de qualité de I'information sur I’environnement et la capacité des
communicateurs au niveau local et des communautés.

* Appuyer la société civile au niveau local, régional et international, et promouvoir la participation
de tous les individus et toutes les organisations dans la prise des décisions qui ont des
conséquences sur leur vécu et leurs conditions de vie.

e Protéger et exercer le droit a la liberté d’opinion, d’expression, d'association et de dissidence afin
d’explorer des modéles de développement équitable, juste et soutenable.

e Renforcer les capacités des communautés locales pour la prise en charge de I’'environnement.

e Adopter les pratiques exemplaires dans nos activités propres tout en respectant la gestion de
I’environnement et la promotion de la neutralité du point de vue du carbone du secteur des médias
communautaires.

Nous notons :

* Un continuel manque d’action par les pays riches a agir constructivement et rapidement dans
I'implémentation des décisions approuvées lors des conférences sur les changements climatiques.
* Une augmentation des désastres naturels, résultat du manque d’action.

* Une augmentation de la vulnérabilité des pays insulaires.

* Un manque d’engagement de l'aide internationale pour les victimes de désastres naturels et des
changements climatiques.

* Un manque de ressources dans le financement du réle des médias communautaires dans
I’éducation publique, la gestion des catastrophes et I'information d’urgence, I'aide aux
communautés victimes de désastres naturels et des changements climatiques.

Nous appelons les gouvernements et les organisations multilatérales et internationales a:

* faire la promotion des médias communautaires qui servent les populations souffrant de
I'exclusion des objectifs de développement et qui sont les plus affectées par les conséquences des
changements climatiques;

* a mettre sur pied des mécanismes adéquats et des investissements économiques appropriés au
financement des médias communautaires locaux afin de réaliser tout leur potentiel de construction
de sociétés informées qui sont conscientes de la nécessité d'implémenter des actions locales en vue
de l'atténuation du phénoméne mondial des changements climatiques.

Nous appelons également les nations du monde a repenser le modéle de développement actuel qui
est a la source des changements climatiques, et a mettre sur pied des nouveaux systémes
économiques, politiques, sociaux et éthiques qui peuvent améliorer la distribution des richesses et
assurer une utilisation rationnelle et soutenable des ressources naturelles.

Association mondiale des radiodiffuseurs communautaires (AMARC), Durban, Afrique du Sud, le 8
décembre 2011

Source: AMARC Secrétariat international, Communiqué, 8 déc. 2011

NEWS FROM : 2011-12-11 [FR]

Afrique: Récompense pour la correspondante de RNW

http://fr.allafrica.com/stories/201112091200.html

Anne-Mireille Nzouankeu, journaliste pour le quotidien camerounais Le Jour et correspondante pour
Radio Nederland Wereldomroep vient d'obtenir ce jeudi le 3éme prix du prix journalistique Lorenzo
Natali.

© Mediafrica.Net 2011 31/12/2011


http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5306
http://fr.allafrica.com/stories/201112091200.html

TRRAACE — E-BULLETIN 150 2 1

Ce prix annuel récompense dix-sept lauréats du monde entier pour leur travail journalistique
remarquable dans le domaine du développement, des droits de I'homme et de la démocratie.

Le jury a considéré qu'Anne-Mireille avait pris des risques considérables en traitant le sujet du sort
des homosexuels au Cameroun. :"Une question hypersensible, et Anne-Mireille Nzouankeu a réussi
a briser un tabou en mettant en exergue les abus commis contre les droits de I'homme dans son
pays, allant des coups portés aux personnes, au manque d'accés aux soins et allant jusqu'a
I'emprisonnement."

L'article écrit sur le sujet a généré une foule de réactions de lecteurs, principalement négatives, ce
qui a engendré un débat sur la dépénalisation de I'hnomosexualité a la radio locale.

La cérémonie s'est tenue a Bruxelles, en Belgique. Anne-Mireille Nzouankeu est de nationalité
camerounaise.

Source: Radio Netherlands Worldwide (Hilversum), 9 déc. 2011; quoted and distributed by
allAfrica.com

RESOURCE FROM : 2011-12-13 [FR]

Ressource: Prix Media pour la Liberté Ouvert !

http://www.libertymedia.com/media-for-liberty-award.aspx

Les journalistes qui couvrent des sujets de société ou économiques peuvent postuler pour le Prix
Media et Liberté !

Le Prix 2012 Media pour la Liberté a pour but d’encourager et de récompenser les productions
médiatiques qui explorent la relation entre les libertés économiques et les libertés politiques et qui
promeuvent ces libertés. Parmi les sujets qui peuvent étre récompensés, se trouvent : la
dépendance énergétique, |'accés a la sécurité sociale, la hausse des prix des produits de premiére
nécessité pour les ménages de classe moyenne ou encore le commerce équitable.

Les candidats doivent avoir publié leur production médiatique entre le ler janvier et le 31
décembre 2011. La radio fait partie des médias éligibles. Le Prix consiste en une subvention de
50,000%$ et un voyage pour assister a la cérémonie a Washington D.C. La date limite de
candidature est le 9 janvier 2012.

Pour plus d’informations et pour postuler, visitez le lien de cette nouvelle.

Source: Radio for Peace Building Africa, Bulletin, 12 déc. 2012

NEWS FROM : 2011-12-15 [FR]

Angola: Journaliste de la radio nationale remporte la 5éme édition du
prix provincial

http://fr.allafrica.com/stories/201112131515.html

La journaliste de la Radio Nationale d'Angola (RNA), dans la province de Lunda Sud, Paula Martins,
cette fin de semaine, a Saurimo, la 5éme édition du prix provincial de journalisme avec la piéce
intitulée "cas ciment dans les organes génitaux".

Paula Martins est sortie premiére avec 23 points, suivie des journalistes, Jane Lingueno, de la
Radio Nationale d'Angola, avec la piece intitulée "Rachat des valeurs morales" et Flavia Massua,
des Editions Novembros, avec la piece la "Danse mitingui". [...]

Texte complet et source : Angolapress (Luanda), 12 déc. 2011 ; repris et diffusé par allAfrica.com

NEWS FROM : 2011-12-15 [FR]

Cote d'Ivoire: RTI - Un nouveau DG en janvier 2012

http://fr.allafrica.com/stories/201112140596.html

Aka Sayé Lazare, directeur général par intérim de la Rti.Avant la fin du mois de janvier, la direction
générale de la Radiodiffusion télévision ivoirienne (Rti) aura un nouveau titulaire. C'est ce qui
ressort de sources proches du cabinet Deloitte commis a cette tache par le ministére de la
Communication et le conseil d'administration du média de service public.

Texte complet et source : Fratmat.info (Abidjan), 14 déc. 2011 ; repris et distribué par
allAfrica.com

NEWS FROM : 2011-12-15 [FR]

Sénégal: Inauguration de la radio communautaire Mbour FM

http://fr.allafrica.com/stories/201112120590.html
L'ambassadeur du Canada a procédé, vendredi a Mbour, a l'inauguration de la radio
communautaire "Mbour FM", dirigée par Isseu Dior Sall, ancienne journaliste a la radio Sud Fm

© Mediafrica.Net 2011 31/12/2011


http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5308
http://www.libertymedia.com/media-for-liberty-award.aspx
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5309
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5309
http://fr.allafrica.com/stories/201112131515.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5310
http://fr.allafrica.com/stories/201112140596.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5311
http://fr.allafrica.com/stories/201112120590.html

TRRAACE — E-BULLETIN 150 2 2

(privée), a constaté le correspondant de I'APS.

L'idée, la conception ainsi que la création de la radio communautaire "Mbour Fm" trouvent leur
justification dans le fait que le pluralisme radiophonique, qui s'est imposé dans les années 90 dans
la sous-région, a aiguisé la soif des populations d'étre informées de leur quotidien, a expliqué la
journaliste lors de la cérémonie.

"De cette soif d'information qui envahit le monde, la grande agglomération de Mbour, peut-étre a
cause de sa grande vocation touristique s'agrandit de jour en jour, n'a pas été épargnée", reléve
Isseu Dior Sall.

Mbour Fm qui émet sur la 96.5 Fm depuis janvier 2010, a été créée par And Defar Mbour (ADEML),
une association a but non lucratif mise sur pied le 5 septembre 2008.

Elle vise essentiellement a contribuer "activement et efficacement" au développement local, a
travers des thématiques prioritaires que sont la santé, I'éducation et I'environnement.

Elle méne des activités de sensibilisation sur la scolarisation des filles et I'alphabétisation des
femmes, la protection de I'environnement, la lutte contre le paludisme et le Sida, en partenariat
avec des ONG et I'Etat du Sénégal.

Grace a l'appui de I'ambassade du Canada au Sénégal, par le biais du Fonds canadien d'initiatives
locales (FCIL), And Defar Mbour, promotrice de Mbour Fm, a bénéficié, au cours de I'année 2011,
d'un financement pour la fourniture d'équipements de studio de production et de diffusion.

Selon I'Ambassadeur du Canada au Sénégal, I'éducation est le principal secteur 'intervention de la
coopération canadienne au Sénégal.

"Nous sommes convaincus que l'amélioration de I'éducation pour tous les enfants, garcons et filles,
et I'alphabétisation de toute la population sont essentielles pour le Sénégal, afin de réaliser le
développement économique, social et culturel”, a-t-il affirmé.

Source: Agence de Presse Sénégalaise (Dakar), 9 déc. 2011; repris et diffusé par allAfrica.com

ALERT FROM : 2011-12-15 [FR]

RDC: Maniema : Une radio communautaire fermée, et quatre de ses
journalistes arrétés

http://www.jed-afrique.org/
Maniema : Une radio communautaire fermée, et quatre de ses journalistes arrétés sur ordre d'un
administrateur du territoire

Journaliste en danger (JED) appelle le Vice- premier ministre, ministre de I'Intérieur, Sécurité et
Décentralisation a intervenir de toute urgence pour faire cesser la loi de la jungle qui tend a
s’installer a Kabambare, un territoire situé a 500 kms de Kindu, chef-lieu de la province de
Maniema, a l'est de la RDC. Dans ce territoire, un administrateur a ordonné la fermeture d’une
radio communautaire et jeté quatre de ses journalistes dans un cachot de la police.

Selon les informations parvenues a JED, Shabani bin Shabani, Augustin Mateso, Moise Mateso et
Senghor Fundi, tous travaillant pour la Radio Communautaire Tujenge Kabambare (RCTK) ont été
arrétés et conduits au cachot de la police nationale congolaise, mercredi 14 décembre 2011 vers 7
heures locales, par des agents de I’Agence Nationale des Renseignements (ANR). Il est reproché a
ces journalistes d’avoir rouvert la radio, interdite d’émission depuis vendredi 18 novembre 2011, «
sans |‘autorisation » de M. Ernest Isaac Miyambo, administrateur du territoire de Kabambare.

Les journalistes ont été arrétés a leurs domiciles respectifs par les agents de I’ANR deux jours
apres la reprise des activités de leur média.

Contacté par JED a partir de sa cellule, un des journalistes détenus a déclaré qu'ils sont
officiellement mis aux arréts pour « violation de la décision du conseil de sécurité du territoire qui a
ordonné la fermeture de la radio pour une durée indéterminée ».

M. Miyambo a, quant a lui, affirmé a JED qu’il n'a jamais autorisé la reprise des activités de la
Radio Communautaire Tujenge Kabambare. « Cette radio a repris ses émissions sans qu’elle ne soit
autorisée. Le dossier de cette radio est en cours d’examen. Apres la reprise non autorisée des
activités de ce média, nous avons interpellé un journaliste qui a refusé de répondre a notre
invitation. Cette radio doit respecter certains préalables avant qu’elle ne soit autorisée a émettre.
Les journalistes qui présentent des émissions dans ce média n‘ont aucune formation et sont
souvent fauteurs des troubles a Kabambare. Nous ne savons pas qui est qui dans cette radio par
manque de structuration », a-t-il ajouté.

Pour rappel, La RCTK a été fermée, vendredi 18 novembre 2011, par M. Miyambo aprés avoir
diffusé, la veille, une interview de M. Sympho Muzinga wa Muzinga, leader d’un ancien mouvement
armé d’auto défense dans le territoire de Kabambare, dénommé « Riya Mutomboke » qui avait
promis de perturber le double scrutin, présidentiel et 1égislatif, du 28 novembre dernier si le
gouvernement provincial ne payait pas leur prime.

Journaliste en danger (JED) condamne fermement ces actes de I'administrateur du territoire de

© Mediafrica.Net 2011 31/12/2011


http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5313
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5313
http://www.jed-afrique.org/

TRRAACE — E-BULLETIN 150 2 3

Kabambare qui sont une violation flagrante de la liberté de presse garantie en RDC.

JED dénonce la procédure qui a abouti a la fermeture de Radio Communautaire Tujenge Kambare
en violation des prérogatives reconnues au Conseil Supérieur de I’Audiovisuel et de la
Communication (CSAC), organe de régulation des médias et exige la reprise immédiate de ses
émissions.

Source: Journaliste en Danger (Kinsgasa), 14 déc. 2011

NEWS FROM : 2011-12-17 [FR]

Mali: La radio Béléekan de Kati a I'honneur

La radio Belekan de Kati a I'honneur a travers son centre multimédia communautaire(CMC). Alima
Traoré, gestionnaire et webmaster du site de la radio Belékan, remporte le 1er prix Afrique des
meilleures gestionnaires des télécentres 2011. Organiser par la Fondation Télécentre.org, le
concours "global search" permet de déterminer les femmes les plus remarquables gestionnaires
des télécentre a travers toutes les régions (Afrique,Asie Pacifique, Eurasie, Europe, Amériques
Latine, Moyen Orient et Afrique du nord) du monde. Un grand honneur pour le Mali et pour toutes
les femmes maliennes a travers Alima Traoré.

Source: TOURE DIALLO Haby, Directrice Radio Communautaire

Belékan de Kati, 17 déc. 2011

NEWS FROM : 2011-12-17 [FR]

Cote d’Ivoire : Radio Bouaké, bientot la reprise du service

Le Ministre de la communication a annoncé, mercredi, a son collégue Koné Bruno de la Poste et des
TIC et par ailleurs Porte-parole du gouvernement ivoirien, la réouverture trés prochaine de Radio
Bouaké, la station régionale de Radio Cote d'Ivoire dans le centre du pays (a environ 400 kms au
nord d’Abidjan). Le Ministre Diakité Coty Souleymane s’est exprimé en ces termes : «Je vous
annonce que d’ici la fin de I'année, nous allons ouvrir Radio Bouaké». C'était a I'occasion de la
cérémonie d’installation officielle des vingt membres du groupe de travail pour la préparation de la
Céte d'Ivoire au passage a l'audiovisuel numérique et au développement des réseaux multimédias.
En aolt dernier, le Ministre de la communication et une délégation de la Radiodiffusion Télévision
Ivoirienne RTI) ont séjourné dans la deuxiéme grande ville de Cote d’Ivoire, bastion de la rébellion
des Ex-Forces Nouvelles. Cette visite avait pour objet de «se faire une idée plus claire des
installations de la RTI» et ce, aprés plusieurs années de crise.

Contrairement a la maison de la télévision ou il n’y avait plus rien de récupérable, Radio Bouaké -
qui a certes été détruite pendant la guerre - a été réhabilitée I'année derniére. Depuis plusieurs
mois, des correspondants sur place dans la ville (agents de la RTI) font des reportages pour la
chaine nationale.

La nouvelle direction de Radio Bouaké est pilotée par Prosper Djanhoué Konan.

Source : Serge Adam's Diakité (journaliste a Atlantique FM 107.2 Abidjan), 17 déc. 2011

NEWS FROM : 2011-12-17 [FR]

Burundi: Trois questions a Eric Manirakiza, directeur de la Radio
Publique Africaine

http://www.ifex.org/burundi/2011/12/16/rpa interview/fr/

Alors que la situation pour les journalistes burundais s'est fortement dégradée en 2011 et que les
pressions du pouvoir sur les médias continuent d'augmenter, Reporters sans frontiéres a regu, le 6
décembre 2011, a Paris, le directeur de la station privée Radio Publique Africaine (RPA).
I7'organisation a posé trois questions a Eric Manirakiza.

Ecoutez ses réponses sur le site de Reporters sans frontiéres.

Source: Reporters sans frontiéres, 15 déc. 2011

ALERT FROM : 2011-12-19 [FR]

RDC: Maniema - Les quatre journalistes arrétés a Kabambare libérés

http://www.jed-afrique.org/fr/index.php?option=com content&task=view&id=997&Itemid=9&id alerte=1033
Journaliste en danger (JED) prend acte de la libération de Senghor Fundi, Shabani bin Shabani,
Augustin Mateso, Moise Mateso, respectivement directeur et journalistes de Radio Communautaire
Tujenge Kabambare (RCTK), une station émettant a Kabambare, territoire situé a 500 kms de
Kindu, capitale de la province de Maniema, a l'est de la RDC. JED continue a exiger la réouverture
de RCTK, fermée illégalement depuis preés d’'un mois par I'administrateur du territoire.

© Mediafrica.Net 2011 31/12/2011


http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5321
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5324
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5327
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5327
http://www.ifex.org/burundi/2011/12/16/rpa_interview/fr/
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5333
http://www.jed-afrique.org/fr/index.php?option=com_content&task=view&id=997&Itemid=9&id_alerte=1033

TRRAACE — E-BULLETIN 150 24

Selon les informations parvenues a JED, Senghor Fundi a été libéré, jeudi 15 décembre 2011 vers
15 heures locales. Il a été demandé a Fundi de présenter, vendredi 16 décembre 2011, au conseil
de sécurité du territoire tous les documents de la radio, interdite d’émission depuis vendredi 18
novembre 2011, avant la reprise de ses activités. Les trois autres journalistes ont été libérés, sans
condition, mercredi 14 décembre 2011 vers 16 heures locales.

Les quatre journalistes ont été arrétés et détenus, mercredi 14 décembre 2011 vers 7 heures, au
cachot de la police nationale congolaise sur ordre de M. Ernest Isaac Miyambo, administrateur du
territoire de Kabambare pour avoir repris les émissions de la radio « sans son autorisation ».
Source: Journaliste en Danger (Kinshasa), Commuiniqué et siter, 19 déc. 2011

ALERT FROM : 2011-12-21 [FR]

DRCongo: RDC : les médias sous surveillance
http://www.bbc.co.uk/afrique/region/2011/12/111219 drc _media.shtml?utm source=twitterfeed@utm medium=twitter

Le gouverneur d'une province a interdit aux stations de radios locales de diffuser les programmes
de leurs partenaires internationaux, y compris la BBC.

Cette nouvelle mesure s'ajoute a d'autres fermetures de médias observées pendant cette période
électorale tendue.

Dans une lettre dont la BBC a obtenu copie, le gouverneur de la province du Maniema dans I'est du
pays interdit aux radios locales de diffuser les programmes d'information relayés depuis I'étranger.
Quatre stations de la ville de Kindu sont concernées et le gouverneur leur interdit de diffuser non
seulement les émissions de la BBC mais aussi celles de Radio France Internationale, de la Voix de
I'Amérique, d'Africa N°1.

Contacté a I'étranger, le ministre de la communication et des médias a déclaré qu'un gouverneur
de province n'avait pas autorité pour prendre ce type de décision.

C'est en effet son ministére qui distribue les autorisations d'émettre et le tout nouveau Conseil
supérieur de 'audiovisuel et de la communication qui contrdle les programmes.

D'autres radios et chaines de télévisions sont actuellement suspendues, notamment RLTV qui
s'était rendue célébre avant les élections du 28 novembre en diffusant I'appel du candidat
d'opposition Etienne Tshisekedi a libérer de forces les militants emprisonnés.

D'autres diffuseurs comme Canal Futur ou Congo Media Channel restent muets bien qu'ils ne soient
pas actuellement sous le coup d'une interdiction officielle.

Congo Media Channel a été expulsée de ses bureaux par une décision de justice dans une affaire
privée en pleine campagne électorale.

Point commun de tous ces médias congolais: leur proximité avec I'opposition.

Source: BBC Afrique, 19 déc. 2011; information transmise a TRRAACE par Serge Adam's Diakité
(journaliste a Atlantique FM 107.2 Abidjan)

NEWS FROM : 2011-12-24 [FR]

Sénégal: Le DG de la RTS se réjouit de la 'splendeur retrouvée' de la
station de Ziguinchor

http://fr.allafrica.com/stories/201112192015.html

Le directeur général de la Radiotélévision sénégalaise (RTS, publique) Babacar Diagne s'est réjoui
samedi de la "splendeur retrouvée" de la station régionale de Ziguinchor (sud), qui vient de se
doter de nouveaux équipements.

"Je suis venu célébrer la splendeur retrouvée de la station de Ziguinchor", a affirmé M. Diagne lors
de la Journée de I'excellence et de la paix organisée par I'Amicale des agents de la RTS.

La chaine régionale recevra de nouveaux équipements dans la semaine prochaine, a-t-il annoncé.
"Le maire de Ziguinchor Abdoulaye Baldé a acheté du mobilier (chaises et armoires) d'une valeur
de deux millions 500 mille francs CFA pour la station régionale. Ce matériel sera la dés mardi", a
affirmé Babacar Diagne.

"Je veux que les stations régionales quittent maintenant ce qu'elles sont, c'est-a-dire des centres
de co(ts, pour devenir des centres de profits. C'est possible parce que vous en avez le talent,
I'expertise et I'engagement”, a-t-il ajouté devant des agents de I'entreprise.

"Il faut penser a une étape importante : le contenu de nos stations régionales", a dit Oumar Seck,
directeur de Radio Sénégal.

"L'heure est a la réflexion pour repositionner nos stations régionales et faire face a la concurrence.
Nous devons nous repositionner pour reprendre notre place d'antan. Nous allons le faire vite et
bien. Le processus est lancé et il ne s'arrétera pas", a soutenu M. Seck.

Babacar Diagne a inauguré le nouveau studio de la chaine régionale baptisé El Hadji Mamadou Bala
Bass Diallo, du nom d'un ancien reporter de la station RTS de Ziguinchor.

Source: Agence de Presse Sénégalaise (Dakar), 18 déc. 2011; repris et distribué par allAfrica.com

© Mediafrica.Net 2011 31/12/2011


http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5334
http://www.bbc.co.uk/afrique/region/2011/12/111219_drc_media.shtml?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5335
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5335
http://fr.allafrica.com/stories/201112192015.html

TRRAACE — E-BULLETIN 150 2 5

ALERT FROM : 2011-12-24 [FR]

RDC: Fermeture de la radio VERITAS de Kabinda

Ce samedi 24 décembre, veille de Noél, le commissaire de district de Kabinda vient d'annoncer
verbalement |la fermeture de notre radio, le motif ne nous semble pas clair. Hier soir nous
recevions un communiqué de mise en garde signé par le commissaire de district, parce que nous
excitions la population a la haine; une surprise pour nous. Nous nous sommes rendus avec le
rédacteur en chef chez le commissaire de district pour nous rendre compte de la réalité de ce
reproche; il nous fut dit qu'il y avait eu conseil de sécurité et un d'eux avait suivi quelqu'un de
I'UDPS s'adresser a la population et cela sur notre chaine. Tous les membres du conseil de sécurité
étaient invité pour une clarification du probléme; finalement personne n'avait suivi, mais c'était
une information recue. Finalement par manque de preuves, le communiqué a été récupéré.

A ma grande surprise aujourd'hui a 11 heures trente minutes j'ai été appelé chez le commissaire
de district entouré du Rédoca, premier substitut et divisionnair; il me fut communiqué oralement
par le commissaire la décision de la fermeture de notre radio.

Motif: nous avons parlé de la prestation de serment de Tshisekedi et certaines informations par
rapport a la situation qui vaut, toutes les informations tirées de sites officiels d'internet.

Nos auditeurs sont les premiers victimes privés de toute information fiables.

Nous attendons la suite.

Source: Communiqué de M. Norbert Mervilde, directeur de Radio Veritas, Kabinda, 24 déc. 2011

NEWS FROM : 2011-12-26 [FR]

Afrique: AMARC Afrique tiendra sa premiére conférence de construction
des capacités a Dakar

http://africa.amarc.org/dakar conf 2012/form/index.php?lang=EN

AMARC Afrique tiendra sa premiére conférence en construction des capacités sous le theme «
Augmenter I'impact de la radiodiffusion communautaire en Afrique » a Dakar, Sénégal, du 24 au 26
janvier 2012. L'événement de construction des capacités et de mise en réseau sera |'occasion pour
plus de 70 radiodiffuseurs communautaires et praticiens de la radio communautaire d’Afrique
australe, orientale, occidentale et centrale, au c6té de partenaires et d’académiciens, d’évaluer
I'efficacité des radios communautaires présentement engagées dans les projets sur I'eau et
I'assainissement, le VIH-SIDA, la participation des femmes dans la radio, la société civile et la
bonne gouvernance en Afrique, de partager les connaissances de chacun ainsi que de définir des
stratégies communes pour augmenter I'impact social de la diffusion communautaire.

La conférence consistera par ailleurs en cinq ateliers thématiques visant a former des formateurs
sur les principaux thémes inclus dans le plan d’action d’AMARC Afrique pour 2012-2014, et ce, afin
d’atteindre les objectifs du millénaire pour le développement, I'empouvoirement des femmes,
I’atténuation des changements climatiques, |'agriculture et I'alimentation et la gouvernance,
notamment les élections.

AMARC Afrigue présentera aussi son plan d’action pour la période 2012-2014 a ses partenaires,
aux organisations spécialisées dans le développement, institutions donatrices, experts,
académiciens et organisations d'appui aux médias et partagera les idées sur la maniere par laquelle
il serait possible d’augmenter I'impact de la radiodiffusion communautaire en Afrique au cours des
5 prochaines années et afin de mobiliser leur appui pour le programme.

Source: AMARC Secrétariat international, communiqué, 23 déc. 2011

ALERT FROM : 2011-12-28 [FR]

RDC: La RTNC est-elle devenue un média de la haine ? S'interroge le
CERJI

Les autorités congolaises doivent sévir contre le journaliste de la RTNC qui appelle continuellement
a la haine, a la violence et qui entretient une vive intolérance politique au travers d’'un média public
Le Centre d’Echanges pour des Reformes Juridiques et Institutionnelles (CERJI) est grandement
préoccupé par l'indifférence avec laquelle les autorités congolaise laissent un journaliste s’attaquer
a des autorités politiques et religieuses du fait que ces derniéres se montrent critiques sur le
déroulement du processus électoral en cours en République démocratique du Congo (RDC).

Une série d’émissions animées a la Radiotélévision Nationale (RTNC) par Monsieur LUSHIMA
NDJATE, durant parfois plus de huit heures consécutives chacune, corroient lentement mais
s(irement les acquis de la démocratie congolaise parce qu’elles portent des accusations non
prouvées contre des personnes et parce qu’elles appellent a la haine, a la violence et a I'intolérance

© Mediafrica.Net 2011 31/12/2011


http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5337
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5338
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5338
http://africa.amarc.org/dakar_conf_2012/form/index.php?lang=EN
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5341
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5341

TRRAACE — E-BULLETIN 150 2 6

contre celles-ci.

Le CERIJI note, par exemple qu’au cours d’une émission qui a duré plus de huit heures le 27
décembre 2011 a la RTNC, Monsieur LUSHIMA s’est systématiquement attaqué au candidat
malheureux Etienne TSHISEKEDI, au Cardinal Laurent MONSENGWO, Archevéque de Kinshasa, a
I’'ancien gouverneur de la province du Sud Kivu, Monsieur Boniface KANINGINI ainsi qu’a plusieurs
autres acteurs sociopolitiques non membres de la Majorité Présidentielle (MP), les présentant
parfois comme des « traitres » et des « fils indignes du pays », du fait d’avoir été critiques sur les
résultats des élections présidentielles proclamés par la Commission Electorale Nationale
Indépendante (CENI) le 09 décembre 2011 et confirmés quelques jours plus tard par la Cour
Supréme de Justice.

Le CERIJI considére que dans un contexte déja empreint de beaucoup de violences liées aux
élections et d’'une grande méfiance quant aux résultats électoraux, rien, mais absolument, rien ne
justifie le silence et I'inaction des autorités congolaises face aux excés et dérapages de Monsieur
LUSHIMA.

Le CERIJI appelle le Ministre de la Communication et des Médias, le Conseil Supérieur de
I’Audiovisuel et de la Communication (CSAC) ainsi que les autorités de la RTNC a mettre fin a cet
état de choses afin de protéger les personnes injustement mises en cause par Monsieur LUSHIMA
et de faire ainsi triompher le respect de la Loi et des droits de I'homme.

Le CERJI rappelle que la liberté de critique est une composante de la liberté d’expression,
consacrée par la Constitution de la RDC.

Le CERJI en appelle aussi a plus de professionnalisme pour Monsieur LUSHIMA et I'enjoint au
respect des Lois congolaises, des régles de déontologie et d’éthique journalistiques ainsi qu’au
respect des droits humains au titre desquels la liberté de critique échue a chacun des citoyens
congolais. [...]

Texte complet et source: Centre d’Echanges pour des Reformes Juridiques et Institutionnelles
(CERIJI), Kinshasa, Communiqué, 28 déc. 2011

NEWS FROM : 2011-12-28 [FR]

Angola: Pose de la premiére pierre pour la construction d'une radio a
Bailundo

http://fr.allafrica.com/stories/201112260261.html

La ministre de la Communication Sociale, Carolina Cerqueira, qui séjourne depuis jeudi, dans la
province de Huambo, en visite de travail, s'est rendue vendredi matin, a la municipalité de
Bailundo, a 80 km au nord de la ville de Huambo, en vue de poser la premiére pierre pour la
construction de la Radio Communautiare de cette circonscription.

A Bailundo, la ministre compte visiter la délégation de I'Angop, inaugurée en juillet dernier, et se
réunion avec |'administrateur local, Irineu Candido Sacaala, pour discuter des probables
investissements du secteur dans cette municipalité.

Aprés cette municipalité, Carolina Cerqueira se rend dans la ville de Caala, capitale de la
circonscription avec le méme nom, pour inaugurer la Radio Communautaire qui émet déja des
émission depuis un mois en régime expérimental, avant de regagner directement la capitale
angolaise.

Jeudi, la ministre de la Communication Sociale, regue par le gouverneur de province, Faustino
Muteka, s'est entretenue avec les fonctionnaires des organes publics d'information.

Au cours de cette rencontre, Carolina Cerqueira a réitéré I'engagement de son Ministére dans le
recyclage et formation permanente des journalistes pour qu'ils prétent un service public de qualité,
réposant sur une information responsable, sérieuse, impartielle et plurielle qui satisfait les
aspirations de tous les citoyens.

Elle a également réaffirmé que la province de Huambo avait était choisie par le Ministére de la
Communication Sociale, pour accueillir la premiére Ecole Supérieure de formation de journalistes,
dont les travaux de construction pourront démarrer au milieu de I'an2012.

Source: Angola Press Agency 5Luanda), 23 déc. 2011; repris et distribué par allAfrica.com

NEWS FROM : 2011-12-28 [FR]

Sénégal: Meilleur reportage radio 2011 : Jokko fm récompensée

http://ouestafrikablog.net/meilleur-reportage-radio-2011-jokko-fm-recompensee/

Les radios communautaires au Sénégal ont-elles fini de s’installer dans le paysage médiatique ?
Leur implication dans la distribution de lI'information est-elle aujourd’hui considérable? Le prix du
meilleur reportage radio de I'année remporté par une radio communautaire au Sénégal, pousse a la
réflexion.

© Mediafrica.Net 2011 31/12/2011


http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5344
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5344
http://fr.allafrica.com/stories/201112260261.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5345
http://ouestafrikablog.net/meilleur-reportage-radio-2011-jokko-fm-recompensee/

TRRAACE — E-BULLETIN 150 2 7

Organisé par la convention des jeunes reporters du Sénégal, le gala de la presse a récompensé
cette année, le travail d’une journaliste issue de la radio communautaire Jokko Fm de Rufisque.
Khady Diamé, récipiendaire du prix du meilleur reportage radio de I'année, qualifie cette
distinction, de «fruit d’un travail collectif de toute sa rédaction».

Au dela de cette distinction, ce prix représente la reconnaissance du travail que abat les medias
communautaires dans le paysage médiatique au Sénégal. Ce prix que j'ai remporté je le dédie du
fond du ceceur a feu Souleymane Ba, le président de I'union des radios associatives et
communautaires du Sénégal décédé au mois de Novembre derniers, confie la jeune fille Khady,
victorieuse du prix.

Journaliste depuis 2 ans, Khady Diamé se définit comme un pur produit du média communautaire.
De son avis, l'originalité du sujet présenté au concours du meilleur reportage radio, a été trés
déterminant dans cette distinction. «J'ai présenté un reportage de 6 minutes 30 secondes sur le
refus de paternité au Sénégal. Un sujet trés sensible et qui démontre parfois la sévérité d’'une
société qui traine aussi ces tares. Tout est parti d’'une rencontre avec une dame qui a été victime
d’une grossesse non désiré suite a une relation avec un conjoint. Aprés avoir mis au monde son
enfant, le péere du bébé a ensuite refusé la paternité de I'enfant qui aujourd’hui, porte le nom de la
dame.»

Aprés l'obtention de ce prix, la jeune journaliste ne compte pas s’arréter en si bon chemin. Son
objectif est de décrocher une bourse d’étude qui lui permettra de se perfectionner dans le métier
du journalisme.

Source: Ouest Afrika Blog, 23 déc. 2011

ALERT FROM : 2011-12-28 [FR]

RDC: Lever de la mesure de suspension de la Radio Veritas de Kabinda

Cet aprés-midi la mesure de la suspension de la Radio VERITAS de Kabinda a été levée. La radio a
remis le signal a partir de 18h30.
Source: Radio Télévision VERITAS (Kabinbda), Communiqué, 28 déc. 2011

ALERT FROM : 2011-12-29 [FR]

Burundi: Ouverture du procés de Hassan Ruvakuki, correspondant de Rfi
Swahili

http://fr.allafrica.com/stories/201112290219.html

C'est le premier procés du genre au Burundi, ol 23 personnes accusées de terrorisme
comparaissent ce jeudi 29 décembre 2011 devant la justice a Cankuzo,dans I'est du pays.

Parmi elles, un journaliste burundais, également correspondant de RFI en swabhili, Hassan
Ruvakuki. Il avait été arrété le 28 novembre aprés étre allé voir les éléments de la nouvelle
rébellion des FRD (Forces pour la Restauration de la Démocratie) qui sévit au Burundi.

C'est sans aucun doute le procés le plus important jamais organisé devant le tribunal de grande
instance de Cankuzo, qui s'ouvre ce jeudi matin.

Sur le banc des accusés, vingt-trois personnes poursuivies pour la premiére fois dans I'histoire du
Burundi, pour acte de terrorisme, un crime passible de la prison a vie, d'apres le nouveau Code
pénal de ce pays.

Le procureur de Cankuzo, Balbatus Ntakarusho, met les prévenus dans trois grandes catégories.
Dix parmi eux sont accusés d'avoir participé directement a I'attaque lancée le 20 novembre dernier
depuis la Tanzanie voisine par un nouveau groupe armé, les « Forces pour la Restauration de la
Démocratie », dans cette province située a I'extréme est du Burundi.

Neuf autres auraient espionné pour le compte de ce groupe, qualifié de « terroriste » par I'acte
d'assignation.

Enfin, les quatre derniers, dont le correspondant de RFI en swahili, Hassan Ruvakuki, sont accusés
d'avoir fait la publicité de ce groupe, et surtout d'avoir donné le coup d'envoi de ces attaques. Mais
ce journaliste a toujours clamé son innocence, depuis son arrestation il y a un mois.

Source: Radio France Internationale (Paris), 29 déc. 2011; repris et distribué par allAfrica.com

ALERT FROM : 2011-12-29 [FR]

RDC: JED en appelle a la dissolution du CSAC

http://www.ifex.org/democratic republic of congo/2011/12/29/dissolve csac/fr/

Journaliste en danger (JED) lance un appel urgent au Pouvoir en place pour stopper |I'escalade de la
répression qui s’'abat sur la presse depuis la crise postélectorale qui s’est installée au pays aprés les
présidentielles du 28 novembre 2011.

© Mediafrica.Net 2011 31/12/2011


http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5346
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5350
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5350
http://fr.allafrica.com/stories/201112290219.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5352
http://www.ifex.org/democratic_republic_of_congo/2011/12/29/dissolve_csac/fr/

TRRAACE — E-BULLETIN 150 2 8

Ci-dessous est une liste de certains des actes les plus récents :

- Au Maniema, la Radio Communautaire Tujenge Kabambare (RCTK), une station émettant a
Kabambare, un territoire de la province du Maniema (Est de la RDC), est fermée depuis vendredi
18 novembre 2011 jusqu’a ce jour, sur ordre de M. Isaac- Ernest Miyambo, administrateur du
territoire. Il est reproché a ce média d’avoir diffusé, la veille, une interview de M. Sympho Muzinga
wa Muzinga, leader d’un ancien mouvement armé d’auto défense dans le territoire de Kabambare,
dénommé « Riya Mutomboke » qui avait menacé de perturber les opérations de vote du 28
novembre dernier si le gouvernement provincial ne respectait pas ses engagements de payer leurs
primes.

- A Kinshasa, Canal Futur TV (CFTV), une chaine proche de |'opposition, a vu son signal coupé,
lundi 28 novembre 2011 vers 21 heures locales, pour une durée de dix jours par le Conseil
Supérieur de I’Audiovisuel et de la Communication (CSAC). La coupure du signal était intervenue
pendant que CF TV diffusait une émission intitulée « Spéciale soirée électorale » dénongant les
irrégularités constatées dans les différents bureaux de vote lors du double scrutin, présidentiel et
Iégislatif, et donnant les résultats de vote affichés dans un bureau de vote. CFTV a été accusé
d’avoir diffusé des « propos comportant des accusations sans preuve contre un adversaire politique
». Mais, pres de trois semaines aprées I’'expiration du délai de suspension, le signal de Canal Futur
TV n’est toujours pas rétabli, et cela sans aucune explication.

- A Kinshasa, Radio Lisanga Télévision (RLTV), principale chaine proche de I'opposition, a été
interdite de diffusion, le samedi 3 décembre 2011, par le Conseil Supérieur de la Communication et
de I'’Audiovisuel (CSAC) pour une durée de sept jours. RLTV a été accusée d’avoir diffusé des
résultats de I'élection présidentielle du 28 novembre 2011 dont la source n’était pas la Commission
Electorale Nationale Indépendante (CENI). Son antenne provinciale de Mbuji Mayi, capitale de la
province du Kasai Oriental, a été assiégée, lundi 5 décembre 2011 vers 14 heures locales, par un
groupe d’éléments de la police nationale congolaise fortement armés. Depuis, les deux stations ont
cessé d'émettre jusqu’a ce jour.

- Depuis le samedi 3 décembre 2011, Le service de messagerie téléphonique, SMS, a été
suspendu, jusqu’a nouvel ordre, dans tous les réseaux de télécommunication de la RDC, par M.
Adolphe Lumanu, vice-premier ministre et ministre de I'Intérieur et Sécurité. Cette mesure dite
conservatoire a été prise pour « préserver l'ordre public et assurer un aboutissement heureux du
processus électoral en RDC ». En dépit des protestations de la population, et des dénonciations des
Partis politiques et des Organisations de défense des droits de I'homme qui considérent cette
décision comme une atteinte a la liberté d’expression, le service de messagerie téléphonique
demeure suspendu.

- Au Maniema, dans une correspondance adressée, samedi 3 décembre 2011, aux responsables
des chaines de radio émettant a Kindu, capitale de la province du Maniema (Est de la RDC), M.
Pascal Tutu Salumu, gouverneur de province, les a enjoint de suspendre la diffusion en relais des
éditions d'informations produites par les chaines étrangéres a savoir RFI, BBC et Africa N°1. Selon
le gouverneur, cette décision était prise « dans le cadre des dispositions de sécurisation de la
population de Maniema en rapport avec la publication des résultats des élections du 28 novembre
2011 ». Plus de deux semaines apres la publication des résultats, cette interdiction demeure.

- Au Kasai Oriental, la Radio Kibungie, une station émettant a Kabinda, un territoire situé a 140
kms de Mbuji-Mayi, capitale de la province du Kasai — Oriental (centre de la RDC), a été interdite
d'émission, samedi 17 décembre 2011, par MM. Paul Djonga et Bovic Ngefo, respectivement
commissaire de district et directeur local de I’Agence Nationale des Renseignements (ANR) pour
raison de « sécurité ». Un mandat d’arrét a été lancé contre M. Toto Kasongo, directeur de radio
Kibungie, qui vit depuis lors en clandestinité. La Radio Kibungie a, dans ses émissions, dénoncé les
actes de fraude et de tricherie, qui se déroulaient au centre local de compilation de la Commission
Electorale Nationale Indépendante (CENI).

- Au Kasai Oriental, les installations de la Radio Télévision Nationale Congolaise (RTNC), station
locale de Lodja, un territoire de la province du Kasai - Oriental (centre la RDC) ont été saccagées,
lundi 19 décembre 2011, par les supporters d’un candidat député national qui accusaient la RTNC
de critiquer leur leader.

- La Radio Télévision Débout Kasai (RTDK), une chaine émettant a Mbuji- Mayi, capitale de la
province du Kasai — Oriental, a été attaquée, vendredi 23 décembre 2011 vers 18 heures, par un
commando armé de six personnes en tenue civile. Les assaillants ont forcé la grille des installations
de RTDK en tirant a balles réelles et lancé du gaz lacrymogéne dans le studio de ce média. Le
journaliste Adolphe Tshikala qui s’y trouvait a été arrété et conduit au cachot de I’ANR ou il a passé
quatre jours avant d’étre acheminé au parquet, mardi 27 décembre 2011.

- Kleber Kadiediem, directeur de Kasai Horizon Radio Télévision (KHRT), une chaine émettant a
Mbuji- Mayi, a été attaqué, vendredi 23 décembre 2011, par un groupe d’éléments de la police qui
ont menacé de tirer sur lui. Le journaliste a été accusé d’avoir commenté, mardi 20 décembre

© Mediafrica.Net 2011 31/12/2011



TRRAACE — E-BULLETIN 150 2 9

2011, dans un duplex sur les ondes de BBC, |'absence des chefs d’Etats étrangers lors de la
cérémonie de prestation de serment du président Joseph Kabila.

- Mathieu Kamango, journaliste a Télé 50, une chaine proche de la mouvance présidentielle, a été
violemment pris a partie, vendredi 23 décembre 2011, par un groupe d’éléments de la police
militaire, non loin du stade des martyrs, ol M. Tshisekedi, qui s’est autoproclamé Président de la
République, avait annoncé sa prestation de serment. Kamango a été conduit manu militari au
cachot du camp militaire Kokolo ol il a été copieusement passé a tabac et gardé pendant plus de
cing heures. Kamango a été dépouillé de tous ses biens et menacé de mort par ses bourreaux.

- Thomas Hubert, correspondant de BBC Afrique a Kinshasa, a vu son matériel de travail confisqué,
vendredi 23 décembre 2011, par un officier de la garde Républicaine au moment ou il tentait de
faire un reportage sur la prestation de serment annoncé de M. Etienne Tshisekedi au stade des
Martyrs de Kinshasa. Ce matériel était composé d’un enregistreur audio, d'un micro de marque
BBC et d’'une caméra vidéo. Thomas a dit a JED qu’aprés avoir contacté la présidence de la
République son matériel lui a été restitué plusieurs heures aprés mais sans la mémoire contenant
ses enregistrements audio.

- Au Kasai oriental, la Radio Veritas, une station communautaire émettant a Kabinda, dans la
province du Kasai- Oriental, est fermée depuis samedi 24 décembre 2011 par MM. Paul Djonga et
Bovic Ngefo, respectivement commissaire de district et directeur local de I’Agence Nationale des
Renseignements (ANR) pour « outrage au chef de I’Etat ». Radio Veritas a diffusé dans son journal
du vendredi 23 décembre 2011 une information tirée d’un site Internet, faisant état de I'existence
des « deux Présidents de la République en RDC ». Dans cette édition du journal, les journalistes
ont proposé que la RDC soit dirigée par un troisieme Homme, autre que Joseph Kabila et Etienne
Tshisekedi qui se disputent la Iégitimité du pouvoir. Contacté par JED, M. Norbert Nevild, directeur
de Veritas a déclaré que les journalistes qui ont présenté cette édition du journal ont été
auditionnés, les 26 et 27 décembre 2011, a I’ANR autour de cette information. « Le responsable de
I’ANR m‘a demandé de sanctionner les deux journalistes avant la reprise des émissions de la radio.
Je ne peux pas les sanctionner, car les journalistes n‘ont commis aucune faute professionnelle. » a
ajouté M. Norbert.

- Dans la province du Bas-Congo, Célestin Kashala, directeur a Radio Bangu, une station
communautaire émettant a Kimpese, un territoire de la province du Bas- Congo (sud- ouest de la
RDC) a été arrété, samedi 24 décembre 2011, sur plainte de M. Dominique Nsimbi, président local
du Parti du peuple pour la Reconstruction et la Démocratie (PPRD, parti présidentiel). Kashala a été
transféré le lendemain au cachot de la police de Matadi, chef lieu de la province, ou il est encore
détenu. Kashala est poursuivi pour « incitation de la population a la révolte ». Radio Bangu a été
accusée d’avoir diffusé, vendredi 23 décembre 2011, une information ayant trait a la prestation de
serment de M. Etienne Tshisekedi et incité la population a saccager le siege local du PPRD.
Contacté par JED a partir de sa cellule, Kashala a déclaré que sa radio n’a jamais diffusé une telle
nouvelle. « Nous avons suspendu, par prudence, toutes les éditions des journaux parlés pour éviter
de telles accusations », a-t-il ajouté.

Pour JED, les multiples interférences des politiques et des services de sécurité dans les médias, et
qui continuent, en violation des prérogatives dévolues au Conseil Supérieur de I'Audiovisuel et de la
Communication (CSAC) , consacrent I’échec de l'instance de régulation des médias, dans ses
missions reconnues de protéger le droit du peuple a I'information et de promouvoir le
professionnalisme des médias.

Face a l'incapacité avérée du Conseil Supérieur de I’Audiovisuel et de la Communication (CSAC) a
assumer son indépendance et qui met en péril la liberté de presse et d’expression, JED demande
au Chef de I’Etat, dans ses prérogatives de Garant du bon fonctionnement des Institutions,
d’ordonner la dissolution du Conseil Supérieur de I’Audiovisuel et de la Communication (CSAC)
dans sa composition et son fonctionnement actuels, en attendant la mise en place d’un organe plus
crédible et plus compétent.

Source: Journaliste en danger (Kinshasa), 28 déc. 2011; repris par IFEX

NEWS FROM : 2011-12-31 [FR]

Cote d'Ivoire: Aprés dix ans de silence, Radio Bouaké émet de nouveau

http://news.abidjan.net/h/421501.html

La station régionale de Radio Cote d'Ivoire, "Radio Bouaké" émet depuis jeudi sur les 98.6 Mhz
dans la région du Gbeke et méme au-dela, a la joie des populations qui ont assisté a son
inauguration par le ministre de la Communication Diakité Souleimane Coty.

Pour le ministre de la Communication, dix ans de silence est trop cher payé pour les populations de
la région du Gbeke. Il a en conséquence demandé au média de service public de jouer sa partition
dans I'immense chantier de la reconstruction et de demeurer a I'avant-garde du combat de la
réconciliation pour faire renaitre la Céte d'Ivoire.

© Mediafrica.Net 2011 31/12/2011


http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5354
http://news.abidjan.net/h/421501.html

TRRAACE — E-BULLETIN 150 3 0

Le premier responsable de la Communication qui veut une radio et une télévision plus modernes et
plus professionnelles, a également invité la direction de la RTI a instaurer les regles de bonne
gouvernance audiovisuelle en prélude de la libération audiovisuel.

La cérémonie, [...] a permis a I’ensemble de la direction de la RTI présente a Bouaké de présenter
la maison de la radio rénovée.

C’est un batiment de type R+1 flambant neuf tout équipé. Avec 13 bureaux et deux studios,
I’édifice construit sur une surface de 3.000 m2, a fiere allure au coeur du quartier Commerce. [...]
La Radio Bouaké durement touchée lors de la crise de 2002 en Céte d’Ivoire avait redémarré ses
émissions en mais 2009. Mais cing mois ont suffit pour que la station régionale soit contrainte a
suspendre ses émissions en octobre 2009.

Texte complet et source : AIP (Agence Ivoirienne de Presse ), 30 déc. 2011, reprise par
www.abidjan.net ; information transmise a TRRAACE par Serge Adam's Diakité (journaliste a
Atlantique FM 107.2)

ALERT FROM : 2012-01-01 [FR]

RDC: La Rtdk déplore I'attaque de ses installation par des hommes
armés

http://fr.allafrica.com/stories/201112300401.htmlhttp://fr.allafrica.com/stories/201112300401.html

La Radiotélévision Debout Kasai (RTDK) de Mbuji-Mayi (Kasai-Oriental) a déposé plainte jeudi 29
décembre au Conseil supérieur de I'audiovisuel et de la communication (CSAC) contre un groupe
de six personnes armées en tenue civile qui ont attaqué ses installations dans la nuit de vendredi
23 décembre. Selon le directeur des programmes de cette chaine, Lambert Mbuyi Kana, I'organe de
régulation des médias devra tout faire pour que lumiére soit faite sur les véritables intentions des
commanditaires de cette attaque.

«Six intrus sont venus vers 23 heures, ils ont forcé la grille et ont brutalisé les agents trouvés sur
place, ils ont tiré sur un agent. Il s'es est sorti blessé, et ils I'ont ligoté avant de I'acheminer a
I'ANR [Agence nationale de renseignements] et au parquet depuis mardi 27 décembre», explique
Lambert Mbuyi.

Il ajoute qu'u autre homme de la bande a lancé des gaz lacrymogeénes au studio dela
Radioendommageant les salles de la technique et celle de speakage qui sont devenus difficilement
utilisables.

Le CSAC/Kasai Oriental dit déplorer I'incompréhension des acteurs politiques et évoque ce qu'il
considére comme acharnement envers les médias.

Quelques chalnes de Radio et télévision de la province sont réduites au silence, notammentla Radio
TélévisionLisanga de Mbujimayi, la Radio Veritas et la Radio Kibungede Kabinda.

Source: Radio Okapi, 29 déc. 2011; repris et distribué par allAfrica.com

ALERT

Burundi: Le proceés de Hassan Ruvukaki, correspondant de Rfi Swahili,
reporté

http://fr.allafrica.com/stories/201112300288.html

Aussitot commencé, aussitot reporté. Le proces de 23 personnes poursuivies pour actes de
terrorisme, s'est ouvert jeudi 29 décembre 2011 dans I'extréme est du Burundi, mais a été reporté
sine die. Parmi les pévenus se trouve Hassan Ruvakuki, un journaliste burundais correspondant de
RFI en swahili, accusé d'avoir fait la publicité de ce groupe armé, mais qui n'a jamais cessé de
clamer son innocence.

Le proces qui s'est ouvert hier a Cankuzo, a quelque 250 kilométres a I'est de Bujumbura, sort du
commun a plus d'un titre. Le nombre de personnes impliquées, le crime pour lequel elles sont
poursuivies, I'endroit ou se tient le procés. Tout est vraiment exceptionnel.

Dans le box des accusés, 23 prévenus poursuivis pour la premiére fois au Burundi pour acte de
terrorisme. Il y a un peu plus d'un mois, depuis la Tanzanie voisine, ils auraient participé,
directement ou indirectement, aux attaques lancées par la nouvelle rébellion burundaise des Forces
pour la restauration de la démocratie (FRD).

Hier, les avocats de la défense, dont plusieurs ténors du barreau de Bujumbura, ont d{ batailler
ferme avec une cour apparemment sous pression. Récusation de trois des cing juges, report du
proces pour qu'ils puissent d'abord lire le dossier. Mais, aprés plusieurs heures de débat, ils ont
finalement obtenu gain de cause.

« Au début, les gens nous donnaient des inquiétudes, raconte I'un des avocats de la défense. Mais
nous croyons que le juge, qui est le garant des libertés individuelles, va devoir se redresser. Nous
attendons, mais déja les débuts font peur ! »

© Mediafrica.Net 2011 31/12/2011


http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5356
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5356
http://fr.allafrica.com/stories/201112300401.htmlhttp:/fr.allafrica.com/stories/201112300401.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5357
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5357
http://fr.allafrica.com/stories/201112300288.html

TRRAACE — E-BULLETIN 150 3 1

En attendant la reprise de ce proces, les principales stations privées du Burundi ont mis en
commun leurs antennes hier et ont apporté leur soutien a Hassan Ruvakuki, le correspondant de
RFI en swahili, qui est poursuivi dans ce dossier.

Source: Radio France Internationale (Paris®, 30 déc. 2011; repris et distribué par allAfrica.com

NEWS

Cameroun: Une nouvelle radio dans la région de I'Adamaoua

http://fr.allafrica.com/stories/201201020206.html "

Sawtu Jam Jamanu" en abrégé S]], telle est la dénomination de la nouvelle radio communautaire
qui vient d'étre créée a Banyo chef lieu du département du Mayo-Banyo, non loin de N'gaoundéré,
la capitale régionale de I'Adamaoua. Ses premiers signaux ont été émis le 29 Décembre 2011.
Créée par des Américains, cette radio communautaire a vocation religieuse émet en modulation de
fréquence sur les 99.7 MHZ de Lundi a vendredi de 6H a 21H avec une pause qui va de 8H a 19H.
Cette chaine entretient ses auditeurs en leur proposant des programmes variés qui vont de la
culture a I'histoire, en passant par I'éducation, la santé sans omettre, le c6té religieux qui occupe
une place de choix dans la grille des programmes.

Le volet divertissement est également pris en compte étant donné qu'une tranche d'animation libre
au cours de laquelle les auditeurs peuvent participer soit en envoyant des messages soit en
effectuant le déplacement de la maison de la Radio SJJ nouvellement aménagée.

Sur le plan managérial, ce media évolue sous la houlette de M. Moussa qui officie comme chef
Administratif. Le chef des programmes n'est autre que M. Ishaga alors que, M. Youssouf Nassir
s'occupe du volet technique en sa qualité de chef technique de ladite radio.

Apres quelques jours de diffusion, le Directeur de la S1J se dit jusque-la comblé par la qualité du
travail fourni par ses collaborateurs et entend mettre une bouchée double pour que soit hissé trés
haut I'étendard de cette nouvelle venue dans le monde des médias.

Toutefois, le directeur administratif n'a pas manqué de mentionner que "le début n'a pas du tout
été chose aisée au regard non seulement du long processus qui aura entaché I'implantation de
ladite radio mais aussi et surtout, du souci de bien faire afin de faire de la population de
I'arrondissement de Banyo des auditeurs les plus fidéles".

Parlant de la population justement, celle-ci a favorablement accueilli la radio "Sawtu Jam Jamanu"
et espére qu'elle sera leur tribune d'expression en vue de I'amélioration de leurs conditions de vie
qui demeurent précaires.

Avec la venue de cette radio, la région de I'Adamaoua compte maintenant 7 Radios dont la Crtv
Adamaoua (la radio et la télévision d'Etat NDLR), la Radio Sawtu Linjiila, la Radio Annour, la Radio
Bonne Nouvelle, la Radio Campus (appartenant a I'Université de N'gaoundéré) et Tikiri Fm.

Toutes choses, qui témoignent a suffisance que la région chateau d'eau du Cameroun est plus que
jamais déterminée a jouer son role de zone tampon et surtout de transition entre les parties sud et
nord du pays.

Source: Africa Info (Douala), 30 déc. 2011; repris et distribué par allAfrica.com

© Mediafrica.Net 2011 31/12/2011


http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5358
http://fr.allafrica.com/stories/201201020206.html

TRRAACE — E-BULLETIN 150 3 2

Qui sommes-nous ? / Who are we?

TRRAACE and Mediafrica.Net are a joint-venture between the following organisations:
TRRAACE et Mediafrica.Net sont le fruit de la collaboration des organisations suivantes :

EcoNews Africa Association pour la Promotion des L i
P.O. Box 10332-00100 Médias (APM-Bénin) Centre des Médias C_on_1munauta|res
Nairobi, KENYA 01 Boite Postale 3566 _ Africains (CEMECA)
Tel: 254-20-2721076, 2721655, Porto Novo, Rép. du BENIN BP 210 Dedougou, BURKINA FASO
2725743 Tél 4+ 229 - 20 21 26 88 Tél.: (00226) 20 52 10 22
Fax: 254-20-2725171 et 20 21 29 32 Fax : (00226) 20 52 10 22
Email: info@econewsafrica.org Courriel : apmbenin@gmail.com Mobile :(00226) 70 25 36 39
Web : http://www.econewsafrica.org radioecoleapm@gmail.com Courriel : cemeca@mediafrica.net

Web : http://www.cemecabf.org

Web : http:// www.radioecole.org

Contact
Send your news / Transmettez vos nouvelles : editor@mediafrica.net

Abonnement / Subscribe :
www.mediafrica.net/profil/index.as

htt

Unsubscribe / Désabonnement :
http://www.mediafrica.net/profil/index.asp

Meilleurs voaux pour 2012

Happy New Year!

Aricalia

belgium

est le partenaire de Mediafrica.Net

© Mediafrica.Net 2011 31/12/2011


mailto:info@econewsafrica.org
http://www.econewsafrica.org/
mailto:pmbenin@gmail.com
mailto:radioecoleapm@gmail.com
mailto:cemeca@mediafrica.net
http://www.cemecabf.org/
mailto:editor@mediafrica.net
http://www.mediafrica.net/profil/index.asp
http://www.mediafrica.net/profil/index.asp

